Betygen på EU affischerna På gränsen till dumt

Senaste nyheterna om flyktingkrisen

Betygen på EU affischerna På gränsen till dumt Senaste nytt om flyktingkrisen

Betygen på EU affischerna På gränsen till dumt - Partiernas valaffischer syns återigen på lyktstolpar och fasadväggar. Men experten Orla Vigsö är inte jätteimponerad.

- De flesta håller sig till oprecisa slogans, säger han.

Enligt statsvetaren Orla Vigsö utmärks en bra valaffisch av ett uttryck som påkallar uppmärksamhet, samtidigt som den markerar med en tydlig ståndpunkt i en aktuell fråga, gärna med någon form av argumentation.

Han borde veta. Orla Vigsö har studerat affischers roll i politiska valkampanjer sedan 1990-talet och laddar just nu upp inför ett pan-europeiskt forskningsprojekt om de politiska budskapen under det kommande EU-parlamentsvalet.

Han ger ett ganska ljummet utlåtande om de svenska kampanjerna i årets val.

- Det är inga totala katastrofer. Men heller inte särskilt spännande. De flesta partier håller sig till oprecisa slogans, och vänder sig i första hand till dem som redan är positivt inställda, säger han.

Nedan följer hans omdömen om samtliga partier, förutom SD som ännu inte presenterat sina affischer.

Kristdemokraterna var bland de första att lansera sin kampanj, där toppkandidaterna Sara Skyttedal och David Lega samt partiledaren Ebba Busch Thor poserar på affischer med sloganen "Make EU lagom again".

- Det är väldigt tydligt att de försöker framstå som förespråkare för någonting unikt svenskt. De använder blått och gult samtidigt som de skriver ett av de svenskaste orden mitt i den engelska sloganen, säger Orla Vigsö.

Han menar att kampanjen bär ett tydligt drag av "reklammakeri".

- Den har ett väldigt tydligt reklamspråk, samtidigt som den är väldigt lite politisk. De vill så gärna vara häftiga och moderna, men det kan ge bakslag eftersom det är så otydligt, säger Orla Vigsö.

Samtidigt ger han inte mycket för KD:s apell till Donald Trumps budskap "Make Amerika Great Again".

- Det sänker dem, även om de säkert själva tycker att det är fyndigt. Allt som påminner om Trump är negativt i Sverige. Inte ens höger-folket tycker om honom.

Omdöme: 2/5

Socialdemokraternas affischer bär samma formspråk som under det senaste riksdagsvalet, med versaler i röda block. Budskapen är att man tar ställning för en trygg arbetsmarknad, mot extremism och för att alla länder ska ta ett klimatansvar.

- Man har plockat lite gott och blandat från den socialdemokratiska påsen. Affischerna ser ut som de gjort de senaste åren - tråkiga men igenkännbara, säger Orla Vigsö.

Toppkandidaten Heléne Fritzon poserar på affischerna tillsammans med statsminister Stefan Löfven och utrikesminister Margot Wallström.

- Jag noterar att de fortsätter att stå två och två, något man började med för några år sedan. Jag tror att det är för att visa att de jobbar för kollektivet, inte mot varandra, och inte heller driver individuella kampanjer, säger Orla Vigsö.

Moderaterna går till val med inte mindre än sex olika budskap i grälla färger: "Vi gör Sverige tryggare", "Hej då stöldligor", "Inga terrorister på våra gator", "Kärnkraft är klimatsmart", "Koll på Europas gränser", samt "Frihet, företagsamhet, framtidstro".

Men så mycket framtidstro anar inte Orla Vigsö i kampanjen.

- Den verkar oengagerad. Som sloganen "Inga terrorister på våra gator" - vem skulle säga emot det? Det är så man avslöjar klyschor. Om alla håller med är det ett tandlöst slagord, en klyscha.

Orla Vigsö menar att M precis som KD lånat mycket från reklambranschen till sin grafiska profil.

- Det är ju snyggt utformat i ett slags retro-stil. Man ser vad det står. Men politiskt är det tandlöst.

Vänsterpartiet använder sig liksom Socialdemokraterna av samma form som man hade i det senaste riksdagsvalet, där man strukit över ett ord för att framhäva ett annat. På årets bilder står toppkandidaten Malin Björk och partiledaren Jonas Sjöstedt tillsammans med ett dussin andra på Stockholms centralstation.

- De kör ännu mer på att framhäva kollektivet, fast ännu mer utpräglat än S, när både partiledaren och toppkandidaten står tillsammans med andra. Det är en typisk vänsterkampanj. Den är snygg och säkert någonting som talar till människor med vänstersympatier, säger Orla Vigsö.

Till skillnad från de flesta andra partier är inte vänstern särskilt otydliga på sina affischer, menar han.

"Stryker man över "oljelobbyister" och skriver "klimataktivister" - då har man argumenterat på så vis att det i dag är oljebolagen som styr i EU, mer än hänsynen till klimatet. Det blir konkret utifrån en vänsterväljares synpunkt.

Omdöme: 3/5

Miljöpartiet kör med samma slogan som i riksdagsvalet, "Klimatet kan inte vänta", kompletterat med "Hopp istället för hat".

Orla Vigsö är inte imponerad.

- Det funkar säkert på redan inbitna miljöpartister, den här "rädda världen-retoriken". Men det är svårt att veta vad de egentligen tänker. Vad ska vi göra mot dem som faktiskt hatar? Det är nästan lite som att vända kinden till. MP borde vara mycket mer konkreta. Det är vänligt sinnat, men så otroligt oprecist och allmänt.

Han tror inte att det kommer att räcka till att ge partiet skjuts i opinionen.

- De märks att de har pratat med personer inom partiet, och kanske inte så mycket med väljarna, säger Orla Vigsö.

Centern får mer ros än de flesta av Orla Vigsö. Deras affischer föreställer Annie Lööf och toppkandidaten Fredrick Federley ute i det gröna, med slogans som "Vår klimatpolitik behövs i Europa" och "Vår kamp mot högerpopulismen behövs i Europa".

- De är självsäkra utan att det går överstyr, och dessutom ganska konkreta, när de försöker koppla EU-politiken till det inhemska politiken. Om man litar på Centerpartiet i Sverige kan man lita på Centerpartiet i Europa.

Dessutom, menar Orla Vigsö, att det är en klar förbättring jämfört med riksdagskampanjen.

- Annie Lööf framställs som mänsklig, men fortfarande målmedveten. Inte lika kall som i den förra kampanjen, där det bara stod "Framåt".

Omdöme: 4/5

Liberalerna har det motigt i opinionen just nu, och inte kommer de få någon draghjälp av sina EU-kampanj, tror Orla Vigsö. På affischerna säger partiet "Ja", "Yes" och "Oui" till EU.

- Det här har vi sett förut, it’s been done. Vi får höra att vi ska rösta för Europa. Ja, men för vilket Europa? Nu när diskussionen handlar om vilket EU man ska ha blir det ett ganska vagt budskap, säger han.

Fast ett plus får Liberalerna ändå i statsvetarens bok:

- På sätt och vis är de mer konkreta med att de säger "Ja" till att "resa, jobba, plugga, leva i Europa".

Feministiskt initiativ har i dag en plats i EU-parlamentet, som de försvarar med en kampanj döpt till "För ett feministiskt Europa". På en affisch säger partiets sittande EU-parlamentariker Soraya Post att hon "bekämpar korståget mot feminismen". På en annan affisch står det "Skapa säkra vägar till EU för kvinnor och barn. Försvara asylrätten!"

FI:s kampanj handlar mest om att kommunicera internt, säger Orla Vigsö.

- Det känns inte så engagerat. De är konkreta, men det känns inte som att de appellerar till andra än de redan frälsta.

Tf vd, chefredaktör och ansvarig utgivare: Anna Careborg

Politisk chefredaktör: Tove Lifvendahl

Redaktionschef och stf ansvarig utgivare: Maria Rimpi

Redaktionell chef för digitala prenumerationer
och stf ansvarig utgivare: Martin Ahlquist

Chef SvD Nyheter: Mikael Larsson (vik)

Chef SvD Näringsliv: Maria Sundén Jelmini (vik)

Chef SvD Kultur: Lisa Irenius

Postadress Svenska Dagbladet, 105 17 Stockholm

Besök Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm

Organisationsnummer 902004-3619

Telefon Kundväxel +46 8 618 02 20

Telefon Växel +46 8 13 50 00

Källa - 2019-05-05 19:58

    Mest läst:
  1. Ensamkommande gymnasiestudier
  2. Om det blir nyval
  3. Piska som i usa
  4. Efter gripandet på arlanda tvo men häktat
  5. Björklund flossar
  6. Kuratorn mobulbostäder MKB
  7. Poeten mot fascismen
  8. Angela merkels efterträdare
  9. Bilda regering efter valet
  10. Flyktingkaravanen

Om flyktingkrisen

Den stora flyktingkrisen i EU där över 300.000 personer har flytt över medelhavet från krig i sina hemländer.
Twitter Facebook Google+