De svagaste personerna placeras på gatan

Senaste nyheterna om flyktingkrisen

De svagaste personerna placeras på gatan - Genom att peka ut fel hemland har ­Migrationsverket placerat flyktingar i utvisnings­limbo. Och genom en ny lag kommer dessa personer att placeras på gatan, skriver flera debat­törer gemensamt.

En stor andel av utvisade personer som befinner sig i Sverige har en utvisningsdom till fel land, vilket bland annat visar sig i att det tänkta mottagarlandet vägrar ta emot flyktingarna. Nya hårda regler slår hårt mot en grupp papperslösa flyktingar, som trots att de fullt ut medverkat till att försöka bevisa sitt ursprung nu tappar rätten till uppe­hälle och bostad i Sverige. De kan inte resa, men får inte stanna. Vem tar ansvaret när en ny lag kastar ut människor på gatan?

Polisen har i dag cirka 21 000 ouppklarade utvisningsärenden, och siffran väntas öka kraftigt i takt med nya avslag. En majoritet i riksdagen har beslutat om krafttag för att få ut dessa människor ur landet; bland annat ändras nu bestämmelserna om rätt till bistånd för asylsökande, så att den som förlorat sin rätt att vistas i Sverige också förlorar sin ersättning och rätten till asylboende. Barnfamiljer är undantagna beslutet, men i övrigt meddelas att möjligheter till undantag är små.

Sett utifrån Sveriges nya flyktingpolitik är detta beslut logiskt. I likhet med andra åtgärder ska det uppenbarligen skicka signaler om att Sverige fått nog av uppgiften att ta hand om en del av världens elände.

Logiken bygger dock på att utvisningsbeslut och bestämningar av den asylsökandes hemvist alltid är riktiga, vilket inte är fallet. Cirka hälften av de ouppklarade utvisningsärendena rör personer som fått avslag men vistas öppet i Sverige utan att gömma sig. Orsakerna varierar, men det rör sig ofta om personer som inte tas emot i det land de ska utvisas till. Resultatet blir ett moment 22: den asylsökande vägras inresa till det land Migrationsverket bestämt som hemland, samtidigt som Migrationsverket hävdar att det är den asylsökande som "inte medverkar till sin utvisning". För dessa människor fattar nu regeringen beslut om att dra in rätten till bostad och ersättning.

Som exempel vill vi peka på de fall där utvisningsbeslutet baserats på en språkanalys från ­Sprakab. Undermåligheten i dessa språkanalyser har under flera år satt rättssäkerheten ur spel och varit föremål för mycket skarp kritik. Bristerna påvisades även i en dom från den brittiska högsta domstolen, vilket fick till följd att den brittiska migrations­myndigheten 2014 slutade använda sig av Sprakab. Under 2015 resulterade den fortsatt kraftiga kritiken i att Migrationsverkets generaldirektör ­beställde en utredning om kvaliteten hos och använd­ningen av språkanalyser. Utredningen genomfördes av Sten Heckscher, vars rapport med stor tydlighet ­visade på kvalitetsbristerna i Sprakabs analyser. Detta resulterade senare i att Sprakab förlorade uppdraget som huvudsaklig leverantör av språk­analyser till Migrationsverket.

Migrationsverket konstaterade med andra ord att kvaliteten hos företagets språkanalyser inte höll måttet, men omprövade ändå inte de utvisnings­beslut som baserats på analyserna. Bland de utsatta finns ett stort antal syrisk-kurdiska yazidier, som av en språkanalytiker felaktigt antagits komma från Armenien. Vid en kvalitetskontroll från den holländska migrationsmyndigheten styrks att Armenien inte är tänkbart som ursprung; i stället bekräftas flyktingarnas berättelser om en yazidisk traditionell språklig bakgrund från kurdiska områden i Turkiet och Syrien. Efter minutiösa kontroller och intervjuer med de asylsökande har också arme­niska myndigheter upprepade gånger berättat för Migrationsverket att de aktuella yazidierna inte kommer från Armenien.

Migrationsverket framhärdar dock i sin utvisningsiver och uttrycker bland annat, i strid mot tydliga ordalydelser i utlänningslagen, att ett definitivt nej från mottagarlandet inte utgör något verk­ställig­hetshinder. Överklaganden i ett antal av dessa ärenden har resulterat i negativa besked, vilket ­visar på det svaga lagstöd som i dag finns för en asylsökande att få rätt då ett utvisningsbeslut är baserat på fel­aktiga analyser.

För att ytterligare belysa svagheterna i systemet kan nämnas att Migrationsverkets beslut inte kan överklagas till de delar som handlar om verkställighetshinder på grund av att "det finns anledning att anta att det avsedda mottagarlandet inte kommer att vara villigt att ta emot utlänningen" (utlänningslagen 12 kap 18§). Eftersom Migrationsverket inte är föremål för någon fungerande tillsyn kan felaktiga beslut i sådana ärenden därmed aldrig prövas.

I flera fall har Migrationsverket redan sänkt dag­ersättningen med argumentet att de asylsökande "inte medverkat till utvisning" trots att de sökande på alla sätt samverkat med myndigheten. Det enda som dessa stats- och papperslösa personer inte lyckats med är att visa upp är id-handlingar, eftersom sådana handlingar aldrig existerat.

Enligt propositionen om lagändringen gällande bistånd för asylsökande ska rätten till bistånd och bostad inte dras in om det kan anses vara "uppenbart oskäligt att låta rätten till bistånd upphöra när det inte är möjligt att verkställa ett beslut trots att utlänningen har visat att han eller hon fullt ut har verkat för att beslutet ska kunna verkställas". ­Genom vår erfarenhet av Migrationsverkets tidi­gare bedömningar när det gäller frågan om den asylsökandes samverkan är vi tyvärr övertygade om att detta undantag inte kommer att anses giltigt för de aktuella fallen. Migrationsverkets företrädare har också redan medgivit att det totalt sett bara är ett mindre antal personer som kan komma ifråga för undantaget.

De som blir lidande i processen är först och främst de svagaste av de svaga, flyktingar som levt utan id-handlingar i hela sitt liv. Det är dessa personer som Migrationsverket placerat i utvisnings­limbo genom att peka ut fel hemland. Och det är dessa personer som den nya lagen kommer att placera på gatan.

Vi kräver att regeringen nu agerar för att för­hindra att uppenbart oskäliga beslut fattas om upphörande av rätten till bidrag och bostad. Vi kräver också att regeringen tillser att uppenbart felaktiga utvisningsbeslut baserade på konstaterat under­måliga analyser omvärderas och upphävs.

Kurdo Baksi

samhällsdebattör och författare

Sanna Vestin

ordförande för Flyktinggruppernas riksråd, FARR

Volkan Yesil

biträdande jurist

Magnus Nilsson

ombud

Sven E Hammarberg

utredare

Källa - 2016-06-07 15:43

Liknande nyheter

    Mest läst:
  1. Https://www.senastenyheterna.se/flyktingkrisen/hon-hittade-karleken-en-buske/
  2. Https://www.senastenyheterna.se/flyktingkrisen/mysteriet-med-harry-scheins-miljoner/
  3. Folkmordet i rwanda
  4. Ensamkommande gymnasiestudier
  5. Om det blir nyval
  6. Piska som i usa
  7. Efter gripandet på arlanda tvo men häktat
  8. Poeten mot fascismen
  9. Angela merkels efterträdare
  10. Flyktingkaravanen

Om flyktingkrisen

Den stora flyktingkrisen i EU där över 300.000 personer har flytt över medelhavet från krig i sina hemländer.
Twitter Facebook Google+