Håll andan framtiden är nära - Dana plockar upp en snygg man en kväll. Det blir en natt med massor av sex. Hon vill gärna träffa honom igen. Dana tror att hon tagit initiativ till, och funnit, om inte absolut kärlek, så passion och perfekt sex. Så är det inte. Mannen vill nämligen betala för sig. Han ser bara Dana som en vara, och deras natt som en affär. Vilket är särskilt ironiskt eftersom Dana forskar just på hur framgångsrikt det är för den som vill sälja något att skapa en låtsad, intim vänskapsrelation.
Dana reser genom Europa till en intervju och plötsligt slås en rad strukturer sönder. Hennes karriär förintas, liksom västvärlden som vi känner den. Alla fasta mekanismer hon litat på: banker, samhälleliga skyddsnät och överenskommelser faller sönder som korthus. Som var transaktionen med mannen - som hon för övrigt vägrar att ta emot pengar av - bara en stormsvala med besked om att också relationen mellan människor kan förtingligas totalt.
Zinnie Harris "How to hold your breath" är en spretig, drastisk moralitet med inspiration från Goethes "Faust". Inramningen med en man som kallar sig demon ställer sig framför det väsentliga. Att män är djävlar är här en underdrift.
Harris lånar ett tema från "Shopping & Fucking" av Mark Ravenhill - idag gäller affärsöverenskommelser ofta också sex och relationer. Tillvaron är en marknad, kommersialismen har förgiftat en gemensam mentalitet, menar Harris.
Uppsättningen på Studion spelas via en psykologisk realism trots att det knappast är meningsfullt att göra Jarron, demonen som vill betala för sex, som en verklig gestalt istället för en symbolisk projektion. Malin Stenberg iscensätter stycket som en snabbspolad thriller med komiska inslag. Djävulen har nämligen en assistent, biblioteksassistent faktiskt, som hela tiden dyker upp med självhjälpsböcker om hur man hanterar situationer som allt mer eskalerar.
Mia Höglund-Melin som Dana visar empatiskt hur ett fritt liv, en stark position kan förvandlas till kaos. Den självklara feministen förlorar allt och tvingas sälja sin kropp. Slutet är obehagligt aktuellt trots/genom sitt omvända perspektiv.
Jesper Söderblom övertygar som cynisk Mefistofeles. Benjamin Moliner är mycket rolig när han låter sin roll kommentera skeendet med DIY-böcker. Caroline Söderström gör Danas syster som först drabbas när alla regelsystem kollapsar. Harris har skrivit en svart saga som vill visa att det Europa vi känner är en synnerligen spröd konstruktion. Vi kan alla bli flyktingar en dag.
Chefredaktör: Fredric Karén
Vd: Gunilla Asker
Politisk chefredaktör: Tove Lifvendahl
Redaktionschef och stf ansvarig utgivare: Maria Rimpi
Chef SvD Nyheter: Maria Sundén Jelmini
Chef SvD Näringsliv: Daniel Kederstedt
Chef SvD Kultur: Lisa Irenius
Annonsdirektör: Pierre Bergström
Postadress Svenska Dagbladet, 105 17 Stockholm
Besök Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
Organisationsnummer 902004-3619
Telefon Kundväxel +46 8 618 02 20
Telefon Växel +46 8 13 50 00