Islamismens likheter med fascismen

Senaste nyheterna om flyktingkrisen

Islamismens likheter med fascismen Senaste nytt om flyktingkrisen

Islamismens likheter med fascismen - I en tid när en ung man från Rosengård misstänks för delaktighet i de jihadistiska massmorden i Paris och Bryssel och en saudisk, salafistisk imam, som är homofob och antisemit, predikar på Amiralen i Malmö inför hundratals män, känns det angeläget att få veta mer om islamismens mörkare sidor. En som fördjupat sig i detta ämne är egyptiern Hamed Abdel-Samad, son till en imam och som ung medlem i Muslimska brödraskapet.

Abdel-Samad bor och verkar sedan många år i Tyskland, där han undervisat vid universiteten i Erfurt, Braunschweig och München. Han disputerade på en avhandling om synen på judar i egyptiska skolböcker men lever idag som fri författare och debattör. Och som sådan lever han, dessvärre, likt andra islamkritiker som Salman Rushdie, Ayaan Hirsi Ali, Taslima Nasrin och Irshad Manji, under polisbeskydd.

I sin senaste bok, "Der islamische Faschismus" (2015), analyserar han likheterna mellan fascism och islamism. Han börjar i 1920-talet när fascism och nationalsocialism växer fram i två olika men "verspätete Nationen", sent utvecklade nationer, Italien och Tyskland. Det är samtidigt som egyptiern Hassan al-Banna skapar Muslimska brödraskapet, inspirerad av den indiske islamisten Maududi. Abdel--Samad ser ett antal likheter: anti-upplysning, extrem ledarkult, underkastelsementalitet, grundläggande känsla av nederlag (Versaillesfördraget, västs överlägsenhet) och, inte minst, storvulna drömmar (Tredje riket, ett nytt kalifat). Vad som, enligt honom själv, stärker tesen om likheter, är att han menar att våldet börjar i orden, i islamismens fall i uppdelningen av troende och vantrogna (kufr), ett vi och dom-tänkande som ju är hjärtat i fascismen.

Dessutom finns gemensamma fiendebilder (Amerika, judarna) och när al-Banna, efter andra världskriget hyllar stormuftin i Jerusalem, Amin al-Husseini, som samarbetade med Himmler under kriget och ledde ett SS-kommando i Bosnien under parollen "Död åt alla judar!" visar Abdel-Samad hur islamism och fascism också kunnat flyta ihop konkret. al-Husseini fick asyl i Egypten efter kriget och lämnades aldrig ut som den krigsförbrytare han var. Tvärtom, i Egypten hyllades han: "Tyskland och Hitler finns inte längre, men Amin al-Husseini kommer att fortsätta kampen", kunde det låta från al-Banna.

Abdel-Samad nöjer sig inte med att spåra fascistiska element inom islamismen i modern tid utan tar sig också an Profetens förhållningssätt till sina fiender och menar att det redan där, i skoningslösheten och kraven på underkastelse, finns rötter till de grymheter vi kan se idag. I en intressant analys av Abrahams beredskap att offra sin son åt Gud, tecknar han urbilden för den underkastelsementalitet som är kännetecken för totalitära rörelser.

Motgiftet då? Upplysning, öppen debatt och i ett sympatiskt slutkapitel intervjuar han unga, ateistiska aktivister i olika arabländer, om den arabiska våren och de sekulära drömmar den födde; det är ett kapitel som, paradoxalt nog, andas både hopplöshet - över nuläget - men också hopp - om framtiden - för Abdel-Samad verkar ha en stark tro på det han beskriver som "Googlegenerationen", arabiska ungdomar som inte finner sig i påståendet att all sanning finns i Koranen.

Källa - 2016-05-27 12:00

Liknande nyheter

    Mest läst:
  1. Ensamkommande gymnasiestudier
  2. Om det blir nyval
  3. Piska som i usa
  4. Efter gripandet på arlanda tvo men häktat
  5. Björklund flossar
  6. Kuratorn mobulbostäder MKB
  7. Poeten mot fascismen
  8. Angela merkels efterträdare
  9. Bilda regering efter valet
  10. Flyktingkaravanen

Om flyktingkrisen

Den stora flyktingkrisen i EU där över 300.000 personer har flytt över medelhavet från krig i sina hemländer.
Twitter Facebook Google+