Lövin Bensinmotorn historia om 15 år

Senaste nyheterna om flyktingkrisen

Lövin Bensinmotorn historia om 15 år - Världen och Sverige står inför ett vägskäl när det gäller framtidens infrastruktur, enligt den nya forskningsrapporten New Climate Economy.

- Om vi ska nå våra mål är förbränningsmotorn historia om 15 år, säger klimatminister Isabella Lövin (MP).

De närmaste 15 åren kommer världen uppskattningsvis behöva investera 90000 miljarder amerikanska dollar, alltså runt 810000 miljarder kronor, i infrastruktur för att klara av att nå FN:s utvecklingsmål om välfärd och klimat. För att försöka greppa den ofattbara summan kan sägas att det motsvarar värdet av all infrastruktur globalt i dag.

Det stora behovet av klimatsmartare sätt att transporteras lyfts i den senaste rapporten i forskningskommissionen New Climate Economy, med Mexikos förre president Felipe Calderón i spetsen. Även näringslivsföreträdare och forskare står bakom, bland andra Stockholm Environment Institut där JohanKuylenstierna är vd. Han menar att den svenska regeringen står inför stora beslut om vilken infrastruktur vi ska ha år 2050 och framåt.

- Infrastrukturen är gammal och vi måste investera i nya system. Dagens infrastruktur är inte attraktiv och inte klimatsmart. Vad vi väljer nu får effekt en lång tid framöver, säger JohanKuylenstierna.

I andra delar av världen handlar det om att bygga ny infrastruktur och bygga ut befintlig.

- Indien ökar 300 miljoner i stadsbefolkning till år 2050, det är hela USA:s befolkning på 35 år. Afrika går från runt 1,5 till 4 miljarder människor 2050, säger Johan Kuylenstierna.

Jämfört med Indien är Sverige inte alls lika utsatt för de direkta effekterna som klimatförändringar orsakar. Men Indiens problem med urbanisering och fossila bränslen är i högsta grad Sveriges, menar Kuylenstierna.

- Vår stora risk ligger inte i vad som händer i Sverige, utan vad som händer i omvärlden. Det extrema är förstås flyktingfrågan. Det andra är industrin. Vi är helt beroende av vår import som drabbas om produktionsområden slås ut. 50 procent av våra mat importeras.

Ur klimatsynpunkt är Sverige nämligen ett motsägelsefullt land. Sverige är ett av världens minst utsatta länder för direkta klimatförändringar. Samtidigt är Sverige ett av de hårdast drabbade när det gäller de indirekta effekter, som produktionsbortfall i andra länder. Det är även så att Sverige politiskt ofta ses som ett föredöme och toppar rankningar för sitt klimatarbete. Samtidigt tillhör svenskarna, tillsammans med bland andra amerikanare, värstinglistan när det gäller konsumtion - vi äter kött och flyger flygplan som aldrig förr.

I veckan kom Världsnaturfonden med en rapport som visar att det skulle krävas 4,2 jordklot om alla levde som svenskar.

- Och även i Sverige har vi fortfarande stöd till fossila bränslen i transportsektorn. Man får till exempel betalt för att använda sin bil genom att man kan dra av mycket för tjänsteresor, säger JohanKuylenstierna.

Regeringen har varit tydlig med att den ser nya höghastighetsbanor som en viktig lösning för ett mer effektivt resande. Regeringen har också ökat anslagen till järnvägsunderhåll. Men för bilar finns ännu inget skarpt förslag för hur man ska uppnå utsläppsminskningar genom ett system byggt på straffavgifter och belöning, kallat bonus-malus, som regeringen sagt att den avser införa.

Sveriges klimatminister Isabella Lövin (MP) mottog nyligen rapporten New Climate Economy.

- Ja, vi har fortfarande utmaningar med konsumtion, havsmiljön och med transportsektorn, säger hon till SvD Näringsliv.

Vad kan man göra åt svenskarnas dåliga vanor?

- Vi måste skapa förutsättningar för den stora omställningen. Det är inte så lätt för konsumenter att göra rätt. Vi kan behövs höja informationsnivån, men den stora skillnaden gör vi om det blir lättare för människor att snabbt ta tåget.

Transportsektorn är det viktigaste för att Sverige som nation ska sänka utsläppen. SvD Näringsliv har tidigare i veckan rapporterat om hur regeringen försöker försena hårdare krav och även tidigare har ambitionerna sänkts.

Stryks bilindustrin medhårs?

- Om vi ska nå målet att minska utsläppen med 70 procent till år 2030 så är förbränningsmotorn historia inom 15 år för privatbilar, säger Lövin.

Får bilindustrin den signalen?

- Vi är mitt uppe i den processen, nästa år kommer klimatlagen som ska bli ett instrument för att driva igenom den politiken.

Källa - 2016-11-01 12:00

Liknande nyheter

    Mest läst:
  1. Https://www.senastenyheterna.se/flyktingkrisen/hon-hittade-karleken-en-buske/
  2. Https://www.senastenyheterna.se/flyktingkrisen/mysteriet-med-harry-scheins-miljoner/
  3. Folkmordet i rwanda
  4. Ensamkommande gymnasiestudier
  5. Om det blir nyval
  6. Piska som i usa
  7. Efter gripandet på arlanda tvo men häktat
  8. Poeten mot fascismen
  9. Angela merkels efterträdare
  10. Flyktingkaravanen

Om flyktingkrisen

Den stora flyktingkrisen i EU där över 300.000 personer har flytt över medelhavet från krig i sina hemländer.
Twitter Facebook Google+