Nytt ledarskap räddade problemskolan

Senaste nyheterna om flyktingkrisen

Nytt ledarskap räddade problemskolan Senaste nytt om flyktingkrisen

Nytt ledarskap räddade problemskolan - Kaos i klassrummen och ångest bland lärarna. Hot om miljonvite. Rektorn Hamid Zafar bestämde sig för att vända trenden - genom ett helt nytt ledarskap.

Som uppvuxen i Biskopsgården i Göteborg visste Hamid Zafar vad han gav sig in på när han blev headhuntad till jobbet som rektor med uppdrag att "vända" en skola i samma område - eller gjorde han det? Först efter Skolinspektionens tillsyn, cirka två månader in på nya jobbet, framstod med chockerande tydlighet riktigt hur illa det var ställt på Sjumilaskolan.

- Skolinspektionens rapport var beckmörk läsning. Det kändes fruktansvärt. Det var bland det värsta jag sett. Och då ska man ändå veta att jag själv jobbat på Skolinspektionen i tre års tid, med just tillsynsfrågor, säger Hamid Zafar och skakar på huvudet.

Skolinspektionen skildrade en kaotisk situation där frånvaron av studiero närmast var total. Kränkande språkbruk var vardag, lärare led av ångest och overklighetskänslor och vågade inte ingripa när elever sparkade sönder möbler i korridoren. Om inte Sjumilaskolan bättrade sig, hotade vite på 1,4 miljoner kronor. Politiker började prata om nedläggning. Beckmörkt, var ordet.

- Skolan hade kört slut på flera rektorer tidigare och jag ska inte sticka under stol med att jag kände mig ifrågasatt. Vem trodde jag att jag var, frågades det lite mellan raderna från personalgruppen. Varför skulle just jag lyckas med uppgiften?

Ja, varför? Det kändes som ett berg att bestiga. Vilket samtidigt aktiverade Hamid Zafars vinnarskalle:

- Jag är en otroligt dålig förlorare och drivs av att åstadkomma resultat. Inte bara på jobbet - för mig har frågesporter och brännboll alltid varit på blodigt allvar. Visst, jag har inte världens längsta erfarenhet, men är väl förankrad i forskning, rektorsrollen och jobbet som lärare. Så jag bestämde mig, än mer än tidigare, för att klara av det här.

I grunden handlade det om att vända den onda spiral av nerskruvade förväntningar som han menar är kännetecknande för invandrartäta områden som Biskopsgården.

- Jag vet att det är kontroversiellt att säga, men det finns ett utbrett offertänkande som går ut på att elever och föräldrar med invandrarbakgrund inte vet sitt eget bästa. Att man därför inte kan ställa särskilt höga krav på dem. Men jag kom själv hit som flykting en gång i tiden (från Afghanistan), och vet hur mycket en fungerande skolgång betyder. Barn från andra länder kan visst lära sig snabbt.

Normalitet är ett ledord för Hamid Zafars arbete på Sjumilaskolan. Att det råder oro i omgivningen och att 99 procent av eleverna har invandrarbakgrund ursäktar ingenting, menar han. Skollagen ska råda, inte något slags undantagstillstånd.

I det digra åtgärdspaket som Hamid Zafar och skolledningen upprättat efter Skolinspektionens förödande kritik, ingår att eleverna ställer upp på led och tar läraren i hand inför varje lektion. Grovt och kränkande språkbruk har förbjudits. Läxhjälp och frivillig förlängning av skoldagen har införts för att fler ska få godkända betyg. Lärarna har undertecknat en 33-punktslista med åtaganden som omfattar allt från stängning av klassrumsfönstren till ansvaret som klassföreståndare. Ordning och struktur är vad som gäller. Lärare har fått handledning i ledarskap.

När Skolinspektionen gjorde återbesök på Sjumilaskolan i våras, stod det klart att högstadiet går fri från all tidigare kritik.

- Sjumilaskolan har blivit en vanlig skola. Det är klart mycket lugnare i klassrummen. På mellanstadiet återstår en mindre anmärkning, som hänger samman med att flera lärare gick på föräldraledighet samtidigt. Men om Skolinspektionen kommit i dag, är jag övertygad om att vi gått fria från den punkten också, säger Hamid Zafar.

Allt det här låter förstås mycket lättare än vad det har varit. Processen har inte varit konfliktfri och pågår ännu.

- Mitt jobb är fortsatt jättetufft, säger Hamid Zafar.

Publiceringen sker i samarbete med tidningen Chef.

Gör: Rektor med ansvar för åk 7-9 i Sjumilaskolan, Biskopsgården i Göteborg.
Ålder: 34 år.
Familj: "Stor".
Bor: Hisingen.
Karriär: Lärar- och rektorsexamen. Har arbetat som utredare på Skolinspektionen samt som lärare. Är utbildare på rektorsprogrammet, Karlstads universitet. Verksam som rektor inom Göteborgs stad sedan 2013.

Läs mer om skola och utbildning på SvD Läs & Skriv - en specialsajt för lärare, elever och föräldrar med reportage, tips och gratis undervisningsmaterial.

Källa - 2017-12-31 16:00

Liknande nyheter

    Mest läst:
  1. Ensamkommande gymnasiestudier
  2. Om det blir nyval
  3. Piska som i usa
  4. Efter gripandet på arlanda tvo men häktat
  5. Björklund flossar
  6. Kuratorn mobulbostäder MKB
  7. Poeten mot fascismen
  8. Angela merkels efterträdare
  9. Bilda regering efter valet
  10. Flyktingkaravanen

Om flyktingkrisen

Den stora flyktingkrisen i EU där över 300.000 personer har flytt över medelhavet från krig i sina hemländer.
Twitter Facebook Google+