USAs biljätte gjorde fiasko i Stockholm

Senaste nyheterna om flyktingkrisen

USAs biljätte gjorde fiasko i Stockholm Senaste nytt om flyktingkrisen

USAs biljätte gjorde fiasko i Stockholm - Tusentals människor stod och väntade förgäves på de eleganta bilarna. Det var en av missarna i den okända historien om en amerikansk biljättes Europakaravan som bland annat åkte genom Sverige. Många läsare har velat se fler bilder på gamla fina bilar och i den här artikeln finns många sådana exempel!

Det har kommit in många spännande mejl efter artikeln om Ostermans marmorhallar, som på sin tid hade Europas största bilutställning. Under en stor del av 1900-talet var hallarna vid Stureplan något som alla stockholmare kände till. Bland de som mejlade fanns även personer som bodde i huset när utställningarna pågick.

Men vi börjar med spännande fakta om bilpionjären Hans Osterman som vi fick från Anders Läck, vice ordförande i Automobilhistoriska klubben. Sommaren 1930 genomförde General Motors en Europa-karavan med fem Cadillac V16-bilar. Då var Hans Osterman den givne organisatören i Sverige. Här en bild på bilarna vid Grand hotel i Stockholm:

Denna uppvisning av fina bilar blev mycket uppmärksammad i den svenska huvudstaden 1930. Det här var samma år som Hans Osterman slog upp portarna för marmorhallarna på Birger Jarlsgatan och han hade organiserat ett digert program. Den 2-3 juli stod bilarna utställda i hallarna och bland gästerna fanns kung Gustaf V. Men dessvärre blev det ingen succé - kungen var inte nöjd. . .

Hans Osterman tog kung Gustaf V:s besvikelse hårt. Detta uttryckte han bland annat i ett brev till General Motors vd Alfred Sloan. Han citerade kungen i brevet. "I dessa bilar kan jag ju icke sitta rak med hatt och knappast utan hatt och jag kan icke sitta bekvämt med mina ben, utan måste sitta ihopkrupen som om jag satt i en Fordvagn", ska kungen ha sagt.

Och det var inte den enda motgången. . .

På väg söderut stannade Cadillac-karavanen till för en "överdådig middag i Halmstad med tillhörande apéritif". Kruxet var att detta bidrog till en försening som gjorde att karavanen hamnade i tidsnöd. Tusentals människor stod i Malmö och väntade för att få en skymt av de exklusiva bilarna. Men bilarna hann inte stanna i staden utan åkte i stället direkt till Trelleborg för att där med fem minuters marginal hinna med färjan till Sassnitz och sedan vidare ner på kontinenten.

Under tio veckor besökte karavanen 44 städer i nio europeiska länder. Som arrangör i Sverige hade alltså Hans Osterman satsat mycket krut på evenemanget. I brevet till GM uttryckte han alltså sin stora besvikelse över missarna i Sverige: "Det här kan inte kallas en GM-karavan, utan gav snarare intryck av att vara en picknick". Han påpekade också i brevet att han ansträngde sig för att uttrycka sig milt. . . Amerikanerna som ledde karavanen ska ha tagit sovmorgon varje dag och inte hållit bilarna i topptrim. Ett generellt klagomål var att bilarna var för trånga. Torsten Kreuge menade att Cadillacen var sämre än den Rolls-Royce som han provkört.

Nästa bild är ett exempel på vilka känslor som fanns kring dessa exklusiva bilar på 1930-talet:

SvD den 18 juni 1930.

Svenska Dagbladet beskriver i hyllande ordalag nya Cadillac V-16 i juni 1930. Tidningens medarbetare hade fått provköra bilen innan den kom till Ostermans marmorhallar för allmänhetens beskådan. Hans Osterman hade en extrem känsla för pr och det här var ett sådant exempel - han visste att det skulle bli en stor artikel om SvD fick provköra bilen innan någon sett den i staden.

Så här skriver Anders Läck: "Man förstår HansOstermansstorhet när man konstaterar att av de 90 Cadillac V16-bilar, som exporterades utanför USA hamnade 9 bilar i Sverige. 10% av bilarna kom alltså till lilla Sverige och det var ju ingen billig bil. Den dyraste modellen var åsatt ett pris i USA, som man hade kunnat köpa 20 stycken av GMs billigaste bil Chevrolet Roadster för i stället. Kunderna var inte vilka som helst utan bl. a. vice häradshövdingen Wallenberg, Torsten Kreuger m. fl".

Vi fortsätter med fler berättelser. SvD-läsaren Nena har bott i huset och kom då i närkontakt med marmorhallarna: "Jag bodde i huset 6 tr upp med adress Grevturegatan 3 år 1946-1973. Trappuppgången var i anslutning till Marmorhallarnas kök. Plankade in på alla utställningar där genom åren. Det är jag som sitter längst fram till vänster på bilden från sagostunden! Fick senare en del extraknäck på div utställningar.
Ostermalm hade även helikoptrar som landade på det platta taket ovanför vår bostad. Tror att de slutade med det då det började läcka i pappas garderob! Minns dessa fantastiska julgransplundringar för de anställdas barn och andra i hallarna. Magiskt och påkostat! Värst var det när det var djurutställning, och det gick rykten om att en giftig orm rymt. Sov dåligt några nätter då. . . . Firade även syrrans studentexamen där!".

Per Landgren: "En alldeles utmärkt artikel som idag finns i SvD. Jag Per Landgren, Djursholm, 86 år, minns mycket väl de ståtliga Marmorhallar som Osterman hade på BirgerJarlsgatan Stockholm. Min far köpte en Buick 148 hk, en alldeles utmärkt bil. Världskriget bröt ut strax efter köpet och bilen garagerades i Strängnäs. Bildäcken inlämnades till myndigheterna och först efter krigets slut kunde bilen nyttjas. Nya däck köptes på Ostermans, däck tillverkade av syntet gummi. Det var en lång kö för att köpa däck men min far lyckades bli bland de första. Ostermans lokaler var mycket eleganta med en fin trappa till det andra planet. Varumärkets fina klang gjorde att jag senare köpte bolaget och satt som bolagets ordförande. Bolaget var då Skandinaviens största återförsäljare av FORD, ca 5000 bilar per år. Bolaget såldes av mig och gick senare i konkurs. På den tiden hade Ostermans sin försäljning i Häggvik, nära motorvägen".

Även Lars Bergendahl skrev ett intressant mejl. Han har flera nära kopplingar till platsen: "Det var ju intressant att läsa om Ostermans. Min far, Olle Bergendahl arbetade ju där med utställningarna och det var trevligt att han nämndes i Din artikel. Han hade en "utställningsvana" från sin far Erik Bergendahl som ju var direktör för Svenska Mässan i Göteborg och min far kände Lennart Osterman och sa till honom att det ska ju inte vara så stora lokaler i Stockholms City med bara bilar så han började med alla utställningar där och fick ju även entréhallen fylld med diverse företag, bl. a. Posten och Svenska Turistbyrån m. fl. Han berättade för mig ett roligt minne när den gamle kungen Gustav VI Adolf skulle inviga en utställning så brukade han först komma in på pappas kontor och en gång så stod en dam som också skulle vara med på invigningen och bytte om i bara underbyxorna, men som tur var så stod hon med baken mot kungen när han kom in men han gick försiktigt ut igen så hon såg honom aldrig. Jag hade själv en lägenhet högst upp på Grev Turegatan 3, ovanför Ostermans garage och på taket ovanför som var helt platt och belagt med kakelplattor hade Lennart Osterman en idé om att ha helikoptrar från Bromma flygplats in till City, men det förverkligades ju aldrig förmodligen för riskerna. Men både Lennart o Hans var jumycket framåtsträvande män. Jag hoppas den fanta

Källa - 2016-07-10 07:21

Liknande nyheter

    Mest läst:
  1. Ensamkommande gymnasiestudier
  2. Om det blir nyval
  3. Piska som i usa
  4. Efter gripandet på arlanda tvo men häktat
  5. Björklund flossar
  6. Kuratorn mobulbostäder MKB
  7. Poeten mot fascismen
  8. Angela merkels efterträdare
  9. Bilda regering efter valet
  10. Flyktingkaravanen

Om flyktingkrisen

Den stora flyktingkrisen i EU där över 300.000 personer har flytt över medelhavet från krig i sina hemländer.
Twitter Facebook Google+