Världens mest kända julsång har en mörk historia

Senaste nyheterna om flyktingkrisen

Världens mest kända julsång har en mörk historia - Stilla natt, heliga natt. Eller borde det kanske heta stormiga natt? Världens mest kända julsång har inspirerat mytbildning som få andra musikstycken. I år fyller den 200 år, och Sofia Nyblom söker sångens rötter i Napoleon-krigens och Tredje rikets Salzburg.

När jag besökte Salzburg i slutet av oktober rustade stan för ett jubileumsfirande centrerat kring historien bakom "Stilla natt", med pilgrimsvandringar till alla orter knutna till sången och "Sound of music"-inspirerad musikal. Och trots kitsch-varningen finns ett ärligt uppsåt att skingra myterna. En utställning i museet gestaltar hur sången har kidnappats av mytbildning och politiska syften.

Detta är en personligt skriven text. Eventuella åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Jag fascinerades av affischen för filmen "Das unsterbliche Lied" från 1933: en propagandabild där en blond Maria-gestalt kämpar i snöstormen med sitt nyfödda barn i famnen. Filmen är rentvättad från kristna symboler, och har inte mycket gemensamt med julevangeliets judiska flyktingar.

Så djupt berörde sången, att den fick fötter med handelsresande som handskmakarfamiljen Strasser från Tyrolen. De gjorde nämligen succé när de passade på att sjunga "Stilla natt" vid marknaden i Leipzig på juldagen 1832. Men när sången dök upp i en volym folksånger från Tyrolen vaknade tonsättaren Franz Gruber till, och lät förstå att han var en av upphovsmännen - och att sången skrivits i närheten av Salzburg. Tyska emigranter tog den med sig till USA, and the rest is history. Men vilken historia?

"Stilla natt" har å ena sidan blivit symbol för det kommersialiserade julfirande som växte fram under den här tiden. "Stilla natt, sorgliga natt…" inleds den satiriska text som spreds i arbetarrörelsens Tyskland på 1870-talet. Den betonade kontrasterna mellan borgerlighetens välstånd och de fattigas brist på bröd, och längtan efter räddning. "Hast du Brot mitgebracht?" - har du tagit med dig bröd hem, pappa? - heter det i en vers, där refrängen handlar om att far är arbetslös.

I Tredje riket fanns å andra sidan ingen plats för det kristna budskapet, eftersom Hitler tagit på sig rollen som den tysktalande världens frälsare, Jesusbarnet fick heta "Ljusbarn" (Lichtkind) och "Moder Tyskland" ersatte Madonnan. I den nationalsocialistiska ideologin var det den tyska familjen som var helig, och hellre än att lyfta flyktingtematiken ville man se julen som en fornnordisk ljusfest. I en av de omskrivna versionerna rimmar "Stille Nacht" på ordet "macht": istället för herdarna vakar självaste rikskanslern Hitler i natten, och leder sitt folk mot ära och makt.

Men ödesvintern 1942 är det märkligt nog just originalversionen av "Stilla natt" som de tyska soldaterna skrålar i julaftonens radiosändning från fronten. Problemet är bara att det hela är propaganda: sändningen är fake news - inspelad i studio.

När kriget tar slut är cirkeln sluten: då utnyttjas "Stilla natt" som en kristen fredsfackla för att putsa upp bilden av ett demokratiskt sinnat Österrike, med gosskören Wiener Sängerknaben som ambassadörer. Och visst är det så vi uppfattar den i dag …

Visions of Propkofiev (Deutsche Grammophon, 2018)

Lisa Batiashvili gladde publiken med sin Tjajkovskij-tolkning på Nobelpriskonserten. På sin senaste skiva spelar hon Prokofjevs spännande första violinkonsert, påbörjad 1917, vars orientaliska touch, smältande skönhet och febriga intensitet passar henne som hand i handske. Den numera sönderbombade flygplatsen i ukrainska Donbass är för övrigt uppkallad efter Prokofjev, som har ukrainska rötter.

Anima sacra (Erato, 2018)

Polske countertenoren Jakub Orliński gör en sensationell skivdebut på cd:n "Anima sacra", tillsammans med lika karismatiske dirigenten Maxim Emelyanychev och fina ensemblen Pomo d’Oro. Tonsättaren J A Hasse var tysk men tillhör den tempermentsfulla neapolitanska skolan.

Mozart (Deutsche Grammophon, 2018)

Lyhörde sydkoreanske pianisten Seong-Jin Cho vann Chopin-tävlingen 2015 och har just släppt sitt första Mozart-album. Här spelar han sin favorittonsättare, andra satsen ur Mozarts pianosonat nr 12 , i en video som är filmad i Salzburg. I vår ger Cho recital i Konserthuset.

Italian cantatas (Erato, 2018)

Sprudlande barock i Händels kantater med franska dirigenten Emmanuelle Haïm och två makalösa solister - Sabine Devielhe och Lea Desandre på nya skivan "Italian cantatas. " Storyn i kantaten "Armida e Fillide" är den klichéfyllda om hur herden vinner nymfens hjärta, men Händels musik är virtuos, spänstig och allt annat än schablonmässig.

Dinosaur scar (New Focus Recordings, 2018)

Shanghai-födda performancekonstnären och kompositören Du Yun har etablerat sig som en av de skarpaste rösterna i New York, och tilldelades Pulitzer-priset för operan "Angel’s bone". Nu är hennes senaste skiva "Dinosaur scar" nominerad till en Grammy för årets bästa nya verk. Hon arbetar med såväl traditionella instrument som elektroniskt genererad noise till en förandligad och kameleontisk klangvärld.

Källa - 2018-12-14 10:00

Liknande nyheter

    Mest läst:
  1. Https://www.senastenyheterna.se/flyktingkrisen/hon-hittade-karleken-en-buske/
  2. Https://www.senastenyheterna.se/flyktingkrisen/mysteriet-med-harry-scheins-miljoner/
  3. Folkmordet i rwanda
  4. Ensamkommande gymnasiestudier
  5. Om det blir nyval
  6. Piska som i usa
  7. Efter gripandet på arlanda tvo men häktat
  8. Poeten mot fascismen
  9. Angela merkels efterträdare
  10. Flyktingkaravanen

Om flyktingkrisen

Den stora flyktingkrisen i EU där över 300.000 personer har flytt över medelhavet från krig i sina hemländer.
Twitter Facebook Google+