Ilsknade till på Ferraris fru stal stjärningenjörerna

Senaste nyheterna om Formel 1

Ilsknade till på Ferraris fru stal stjärningenjörerna - Adliga pengar och en schism på kontoret ledde till revolution i sportbilsvärlden. När Ferraris hustru klagade för mycket lämnade ingenjörerna företaget. Sedan startade de ATS.

Greve Giovanni Volpi di Misurata hade redan som barn fått ärva sin fars enorma förmögenhet men det var först som tjugo-någonting-åring i det gryende 1960-talet som han förstod att sätta sprätt på den. Genom sitt racingstall Scuderia Serenissima hade han skaffat sig goda kontakter med Ferrari - inte bara med bilfabriken, utan med gubben Enzo själv.

Greve Volpi fick ofta sina racerbilar levererade före konkurrenterna och det berodde knappast på att han skulle ha varit särskilt märkestrogen, utan på att Volpi var tämligen ensam om en viss vana: han betalade alltid i tid. Så Enzo Ferrari ställde honom först i kön och grevens stall hade alltid friska bilar på startlinjen.

Just därför torde det ha varit en chock för Ferrari när Volpi vände honom ryggen och i stället vände sig till ATS, där han blev deras generöse mecenat och ekonomiske garant. Särskilt känsligt var det då ATS var ett företag som fötts av ilska gentemot Ferrari och ingenting annat.

Det var så att Enzos hustru Laura brukade komma in på kontoret och käfta med cheferna. Enzo tyckte väl att det var skönt att för en gångs skull slippa få vara den som högg huvudet av folk, men resten av företaget började bli ganska trött på den arga tanten.

I november 1961 ställdes problemet på sin spets. Säljchefen Girolamo Gardini ställde ett ultimatum till gubben. Antingen skulle hustrun försvinna eller så gjorde han det.

Gissa vem som fick gå. Med sig tog Gardini några av de starkaste tankekrafterna inom Ferrari som tillsammans startade Automobili Turismo e Sport S. p. A, eller kort och gott ATS, med intentionen att göra allting bättre än surgubben i Maranello.

Framför allt hade Gardini fått med sig ett par av Ferraris allra främsta ingenjörer, nämligen Carlo Chiti och Giotto Bizzarrini. Dessa båda herrar skulle komma att revolutionera sportbilsvärlden och forma den till det den är i dag. Redan hos Ferrari hade de tänkt en tanke om att sportbilarna borde göra som i Formel 1 och sätta motorn i mitten. Men det skulle bli hos ATS som tanken tog form.

På Genèvesalongen 1963 tog ATS 2500 GT andan ur besökarna, en sportcoupé med den egenkonstruerade V8-motorn bakom föraren men framför bakhjulen. Bizzarrini hade egentligen önskat sig en V12 och blev faktiskt så sur på Chiti att han lämnade företaget. Sedan ritade han sin egen V12-motor och sålde den till Lamborghini.

Så Chiti fick ensam bära ansvaret för rörramskonstruktionen. Faktiskt var ATS 2500 GT i mångt och mycket en racerbil, nödtorftigt kromdekorerad till lyxig boulevardtransport och med en ursäktande registreringsplåt där bak.
Intresset var stort och provkörningsrapporter vittnade om en enastående körupplevelse med den tidens mått. Att bilen såg fullkomligt mångalen ut gjorde inte saken sämre.

Men molnen hade redan tornat upp sig i horisonten. Greve Volpi lämnade projektet och ett föga framgångsrikt Formel 1-projekt dränerade företaget på resurser. Carlo Chiti kämpade i motvind. Han lyckades få ihop några bilar till hungrande kunder, men världen kom i kapp och körde om. Ferrari släppte sin första sportvagn med mittmotor, 250 LM, och DeTomaso kom från ingenstans (eller egentligen från Argentina) med mittmotorbilen Vallelunga.

ATS hade inte längre någonting att sätta emot och när pengarna var slut vek företaget ihop sig. Chiti gick vidare och startade Autodelta, Alfa Romeos tävlingsdivision. Giotto Bizzarrini slog sig samman med en kylskåpsmagnat vid namn Renzo Rivolta och byggde sportbilar under namnet Iso. Giovanni Volpi di Misurata fortsatte att driva sitt Scuderia Serenissima i några år innan han gick tillbaka till sin huvudsysselsättning: att vara greve. Av de storslagna planerna blev ATS blott en tummetott. Men än i dag kan ingen ta ifrån dem att ha byggt Italiens första sportbil med mittmotor.

Källa - 2018-02-04 13:00

    Mest läst:
  1. Senaste nytt formel 12019
  2. Https://www.senastenyheterna.se/formel1/84-ariga-wahlstroms-optik-satsar-framat-nya-lokaler/
  3. Https://www.senastenyheterna.se/formel1/bilar-har-satt-fart-hans-liv/
  4. Formel 1 Nyheter
  5. Https://www.senastenyheterna.se/formel1/
  6. Https://www.senastenyheterna.se/formel1/63/
  7. Lauda begravning
  8. Https://www.senastenyheterna.se/formel1/strikta-regler-for-nyarsfyrverkerierna/
  9. Henry braag formel 1
  10. Https://www.senastenyheterna.se/formel1/svart-sjuka-henry-11-fick-traffa-sin-stora-idol/

Om Formel 1

Formel 1 (F1), motorsport med formelbilar, ingår i världsmästerskapet för Formel 1 (FIA Formula One World Championship), Grand Prix GP. Förare och konstruktörer tävlar om poäng i respektive klass, poängen räknas ihop för avgörandet av vem som vinner. F1 bilarna anses vara dom snabbaste inom bilsport med hastigheter upp till 380 km/h.
Twitter Facebook Google+