Sågad av Lamborghini tog världen med storm

Senaste nyheterna om Formel 1

Sågad av Lamborghini tog världen med storm Senaste nytt om Formel 1

Sågad av Lamborghini tog världen med storm - För ett halvsekel sedan tog Lamborghini Marzal världen med storm. Nu har den renoverats och återigen kört ärevarv runt GP-banan i Monte Carlo.

Ett pressmeddelande från Lamborghini damp ner med viss tyngd i inkorgen: det handlade om att Marzal, en konceptbil från 1967, rullat igen. Så, en biltillverkare har fixat upp något gammalt vrak och kört en bit. So what? Men det är faktiskt inte vad för bil som helst, och för all del, inte heller vem som helst som har kört den. Lamborghini Marzal var en bil som ingen annan, en bil som bröt ny mark.

Tillverkaren hade just lanserat den yppiga sportbilen Miura, rackarns snabb och vacker som få och därmed snott blickarna från Ferrari. Bakom linjerna stod designhuset Bertones unge chefsdesigner Marcello Gandini och han fick också i uppdrag att ta fram märkets första riktiga konceptbil, en prototyp vars enda uppgift var att väcka uppmärksamhet.

Bilen visades upp i Genève på våren 1967 men dess mest spektakulära framträdande skulle ske i Monaco, när furst Rainier med prinsessan Grace vid sin sida körde ett ärevarv runt principatets Formel 1-bana alldeles innan tävlingarna brakade loss. Det måste ha varit en syn för gudar, när den silverfärgade framtiden banade sig fram inför folkhavets uppspärrade ögon.

Men Ferruccio Lamborghini var inte imponerad. Man hade ju ingen chans till avskildhet bakom glasfasaden i de enorma måsvingedörrarna. Man kunde ju till och med se benen på de stackars damer som kunde sitta där och det gick minsann inte för sig. Och så var det det där med motorn. En rak sexa i en Lamborghini? På ynka två liter och 180 hästkrafter? Nej, det förslog inte.

När produktionsversionen av Marzal presenterades året därpå hette den Espada, hade V12-motor där fram och dörrar som inte gick att se igenom. Inte heller öppnades de uppåt och inte såg bilen ut som ett rymdskepp. Det enda som var innovativt var den stora bakdelen med ett rimligt baksäte och en halvkombilucka som svalde de resandes väskor.

Marzal ställdes undan i någon vrå i Bertones utställningslokaler och där fick den stå. Marcello Gandini gick vidare och ritade kilformade superbilar på löpande band, Lamborghini chockade världen med Countach och Bertone, de gav sig på att bygga Volvo 262 Coupé. Så småningom dog gubben Bertone, änkan tog över, men ekonomin var körd i botten och för några år sedan gick verksamheten i graven. Det som fanns i garaget auktionerades ut, så även Marzal.

Den köptes av en schweizare som prompt skickade bilen på renovering hos Lamborghini Polo Storico. Nu har den återfått sin forna silverglans och återigen rullat varvet i Monte Carlo, den här gången med furst Albert bakom ratten, i samband med Monacos Grand Prix för historiska Formel 1-bilar. Och än en gång skrapade publikens hakor i marken.

Vd, chefredaktör och ansvarig utgivare: Fredric Karén

Politisk chefredaktör: Tove Lifvendahl

Redaktionschef och stf ansvarig utgivare: Maria Rimpi

Chef SvD Nyheter: Maria Sundén Jelmini

Chef SvD Näringsliv: Daniel Kederstedt

Chef SvD Kultur: Lisa Irenius

Postadress Svenska Dagbladet, 105 17 Stockholm

Besök Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm

Organisationsnummer 902004-3619

Telefon Kundväxel +46 8 618 02 20

Telefon Växel +46 8 13 50 00

Källa - 2018-05-26 10:30

    Mest läst:
  1. Senaste nytt formel 12019
  2. Formel 1 Nyheter
  3. Lauda begravning
  4. Henry braag formel 1

Om Formel 1

Formel 1 (F1), motorsport med formelbilar, ingår i världsmästerskapet för Formel 1 (FIA Formula One World Championship), Grand Prix GP. Förare och konstruktörer tävlar om poäng i respektive klass, poängen räknas ihop för avgörandet av vem som vinner. F1 bilarna anses vara dom snabbaste inom bilsport med hastigheter upp till 380 km/h.
Twitter Facebook Google+