Staffans Oldboy har nytt liv under skalet

Senaste nyheterna om Formel 1

Staffans Oldboy har nytt liv under skalet Senaste nytt om Formel 1

Staffans Oldboy har nytt liv under skalet - Den ser gammal ut men är i själva verket nästan en ny bil. Staffan Stolpes ombyggda Ford F1 lockar många nyfikna.

- Det var en kick första gången jag visade upp den, säger han.

Chevamotorn mullrar dovt när hotroden rullar ut ur verkstan den här vårvinterdagen. Färgen är senapsgul med lite mörkare, smutsgula partier och bilen har en karikerad dödskalle på varje dörrsida. Staffan Stolpes Ford F1 av årsmodell 1950 är något alldeles extra.

Vid första anblicken ser den ut som en vanlig 50-talare som stått i många år och blivit lite bedagad i lacken. Sanningen är att den är en helt ny konstruktion.

- Jag har nog lagt ned ungefär 1 500 timmar på den under de här tre åren sedan jag köpte den. På kvällarna efter jobbet och på helgmorgnarna brukar jag gå upp tidigt så jag hinner vara i verkstan i några timmar innan det är dags för frukost med familjen, säger han.

Han jobbar till vardags som rörmontör och är händig till tusen. Därför tvekade han inte att göra det mesta som krävdes vid bilbygget själv. Han svetsade till exempel i aluminium, något han aldrig gjort förut. Elen tog han också hand om.

- Den var lite mer komplicerad än jag trodde. Det blev många ledningar. Jag borde ha gjort ett riktigt elschema, för nu minns jag inte hur allt är draget, säger han och skakar lite på huvudet.

Forden hade i original en treväxlad låda och en svag motor, den gick att köra i cirka 50 kilometer i timmen. Nu är den utrustad med en Chevrolet 355:a med potenta hästkrafter, som för övrigt snart ska ersättas med andra.

- Det är ju roligt att hålla på så jag har byggt en till Chevamotor, en SB 406. Den ska provbromsas först i Katrineholm och sedan ska jag montera in den.

Staffan säger att han får nästan tunnelseende när han blir intresserad av något.

- Om jag vetat innan hur mycket jobb det skulle bli, kanske jag inte hade vågat sätta igång. Men jag gillar teknik och att lösa problem när de dyker upp. Jag gör en sak i taget, säger Staffan Stolpe.

Under huven finns en ombyggd sexväxlad låda från BMW. Staffan säger att det är lagom att köra på femman, sedan går bilen nästan för fort. Med hjälp av inbyggd luftfjädring går den att höja och sänka, det gör väghållningen optimal.

- Min fru Helen följer gärna med ut på bilträffarna. När hon märker hur många andra som kommer fram och vill se Forden förstår hon också varför jag har det här bilintresset.

Har man sedan en tuff streetracer ska man förstås bränna däck. Särskilt när sonen Ludwig är med, för han gillar när det ryker. Att de breda lågprofildäcken kostar pengar att ersätta? Tja, det är smällar man får ta.

Staffan vann till och med ett pris för sin bil på en träff i Fellingsbro i somras. Exakt vad priset var för, det minns han dock inte.

- Jag blev så nervös när jag skulle ta emot priset så jag hörde inte vad de sa, säger han och skrattar.

Vd, chefredaktör och ansvarig utgivare: Fredric Karén

Politisk chefredaktör: Tove Lifvendahl

Redaktionschef och stf ansvarig utgivare: Maria Rimpi

Chef SvD Nyheter: Maria Sundén Jelmini

Chef SvD Näringsliv: Daniel Kederstedt

Chef SvD Kultur: Lisa Irenius

Postadress Svenska Dagbladet, 105 17 Stockholm

Besök Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm

Organisationsnummer 902004-3619

Telefon Kundväxel +46 8 618 02 20

Telefon Växel +46 8 13 50 00

Källa - 2018-05-03 22:00

    Mest läst:
  1. Senaste nytt formel 12019
  2. Formel 1 Nyheter
  3. Henry braag formel 1

Om Formel 1

Formel 1 (F1), motorsport med formelbilar, ingår i världsmästerskapet för Formel 1 (FIA Formula One World Championship), Grand Prix GP. Förare och konstruktörer tävlar om poäng i respektive klass, poängen räknas ihop för avgörandet av vem som vinner. F1 bilarna anses vara dom snabbaste inom bilsport med hastigheter upp till 380 km/h.
Twitter Facebook Google+