Stockholms sätt att agera är skamligt

Senaste nyheterna om Formel 1

Stockholms sätt att agera är skamligt Senaste nytt om Formel 1

Stockholms sätt att agera är skamligt - Speedwayen har lämnat finrummet och "flyttat hem" till landet. Årets svenska VM-fester avgörs i Målilla och Hallstavik. Kul för de redan frälsta, men ett tungt bakslag för sportens visionärer.

I helgen inleds VM-cirkusen i speedway. Warszawa stod som värd för den första av årets tio Grand Prix-tävlingar. Två av dem körs i Sverige: Hallstavik den 7 juli och Målilla den 11 augusti.

Detta är en personligt skriven text. Eventuella åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Jag älskar att gå på speedway, inte minst där sporten är ett levande inslag i vardagen och har sin charm och själ, som i Hallstavik och Målilla. Små orter där traditionen är stark och doften av metanol ständigt närvarande. Men det är ändå ett svaghetstecken att de svenska GP-tävlingarna lämnat de stora arenorna i först Göteborg och nu också Stockholm (Solna), efter fem år i rad på Friends arena.

När Tony Rickardsson var som bäst och skapade speedwayfeber långt utanför den innersta kretsen speedwayentusiaster fylldes både Ullevi och Stockholms Stadion då VM-cirkusen kom på besök.

Det var årliga fester och storslagna visioner när speedwayen tog plats i idrottens "finrum". Målet var en världsomspännande VM-serie med 16-20 deltävlingar likt bilsportens Formel 1, men ekonomin och intresset har inte alls räckt till för att drömmen ska bli verklighet.

Årets VM-kalender är tunnare än på länge med tävlingar enbart i Europa, då arrangören i Melbourne kommit med ett sent avhopp.

Göteborg försvann för gott (?) efter tävlingen 2013 och att den engelska promotorn Benfield Sports International, BSI, som driver GP-cirkusen även lämnar Friends arena för lilla Hallstavik visar hur svårt det är att få ekonomi i en speedwaytävling på en tillfällig bana.

Jag är helt säker på att det kommer bli perfekta tävlingar och fullsatta läktare i både Hallstavik och Målilla, men för speedwayen som sport är det ett bakslag att lämna "finrummet".

Det är samma sak i Danmark, där årets deltävling körs i Horsens i stället för på Parken i Köpenhamn.

Att speedwayen har svårt att ta plats i storstäderna visar sig tyvärr också i seriesystemet. Varken Stockholm eller Göteborg har längre något lag i högsta serien och i Stockholm behandlas speedwayen på ett nonchalant, närmast skamligt, sätt.  

I fjol stoppade Idrottsförvaltningen fortsatt verksamhet på Gubbängens IP efter 47 år, samtidigt som Hammarby Speedway upplöstes.

En tragisk utveckling för sporten i huvudstaden, där Getingarna länge surrade bäst innan klubben gick samman med Gamarna och bildade Stockholm United.

I Göteborg skördade Kaparna stora framgångar, men i årets elitserie är större städer (Eskilstuna och Smederna undantaget) utan representation.

Jag har alltid haft en förkärlek till speedwayförare som idrottsmän. Vältränade, målmedvetna och starka mentalt. Aldrig något gnäll, utan snabbt upp på cykeln igen, om bara kroppen (något så när) håller ihop. Tillgängliga och tillmötesgående för fans och media.

Det är fascinerande att se hur fort det går när kopplingen släpps, hur tätt hjulen ligger mot varandra. Det är få idrottsevenemang som slår en sommarkväll runt kolstybben:  blyertspenna, program, röd, blå, vit och gul. Korv i pausen, en traktor som sladdar banan och motorcyklar utan bromsar.

Amerikanen Greg Hancock, 47 år och med fyra VM-guld på meritlistan, är en av sportens fixstjärnor. Hancock, som kör för Dackarna i år, är också oroad över utvecklingen och den närmast totala avsaknaden av speedway i storstäderna. Framför allt när det gäller flytten av GP-tävlingar till de permanenta banorna ute i landsorten.

- Det är att gå ett steg tillbaka, även om jag är säker på att det kommer bli fantastiska tävlingar. Jag hoppas att vi kommer tillbaka till de stora arenorna i framtiden, det är viktigt för GP-serien, säger Hancock som under de fem åren GP-serien gästade Friends arena var det stora affischnamnet.

- Jag har hjälpt till med marknadsföringen, bland annat kört speedwaycykeln inne i city. Vi måste visa upp sporten mer för att locka publiken. Få dem att inse att man kan utöva motorsport i de stora arenorna också, att allt inte bara är fotboll och konserter, säger Hancock.

Till sist: VM-promotorn BSI tänker behålla "grid girls" i GP-cirkusen, lättklädda damer mellan 18 och 30 år som visar skyltar med förarnas namn och startpositioner.  I Formel 1 har "grid girls" äntligen försvunnit, men speedwayen lever här verkligen kvar i stenåldern. Rospiggarnas starke man i Hallstavik, Mikael Teurnberg, tycker att "grid girls" är förlegat och kommunalrådet i Norrtälje Ingrid Landin (mp) arbetar aktivt för att trenden ska brytas med tävlingen i Hallstavik.

VM-seriens huvudsponsor, dryckesföretaget Monster, liksom BSI-pampen Torben Olsen är av en annan åsikt. Pengarna styr. I den här frågan också.

VM-hettan 5 prickar

Äntligen går hockey-VM in i ett avgörande skede efter transportsträckan i gruppspelet. 16 lag är fyra för många. Tre Kronor behöver höja sig ytterligare en nivå för att försvara guldet.

Trupputtagningen 3 prickar

På tisdag presenterar Janne Andersson truppen till fotbolls-VM. Räkna inte med någon sensation. Det blir "säkra kort" över hela linjen då ingen "joker" tagit chansen under våren.

Publikskandalen 1 prick

Inte nog med de skandalösa scenerna i cupfinalen mellan Djurgården och Malmö. Efteråt duckade ledare och spelare i MFF vansinnet med att de hade förståelse för fansens frustration. Pinsamt!

Vd, chefredaktör och ansvarig utgivare: Fredric Karén

Politisk chefredaktör: Tove Lifvendahl

Redaktionschef och stf ansvarig utgivare: Maria Rimpi

Chef SvD Nyheter: Maria Sundén Jelmini

Chef SvD Näringsliv: Daniel Kederstedt

Chef SvD Kultur: Lisa Irenius

Postadress Svenska Dagbladet, 105 17 Stockholm

Besök Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm

Organisationsnummer 902004-3619

Telefon Kundväxel +46 8 618 02 20

Telefon Växel +46 8 13 50 00

Källa - 2018-05-12 16:13

    Mest läst:
  1. Senaste nytt formel 12019
  2. Formel 1 Nyheter
  3. Lauda begravning
  4. Henry braag formel 1

Om Formel 1

Formel 1 (F1), motorsport med formelbilar, ingår i världsmästerskapet för Formel 1 (FIA Formula One World Championship), Grand Prix GP. Förare och konstruktörer tävlar om poäng i respektive klass, poängen räknas ihop för avgörandet av vem som vinner. F1 bilarna anses vara dom snabbaste inom bilsport med hastigheter upp till 380 km/h.
Twitter Facebook Google+