Gripens värsta utmanare får ny kritik

Senaste nyheterna om Nato

Gripens värsta utmanare får ny kritik Senaste nytt om Nato

Gripens värsta utmanare får ny kritik - Konkurrensen hårdnar för Saabs nya stridsflygplan, Gripen E/F. Men värsta konkurrenten, amerikanska F-35, dras samtidigt med stora problem. Här är Gripen och de svåraste utmanarna.

F-35, från amerikanska Lockheed Martin, har varit hårt kritiserat ända sedan projektet drog igång i början av 1990-talet. Sedan dess har det varit mängder av förseningar och ilskna klagomål på alltför höga kostnader.

I början av februari stod det klart att problemen fortsätter. Det amerikanska försvarsdepartementets vapentestare slog fast att de åtgärder och förbättringar som skulle gjorts på planet under 2018 inte fungerade.

Dessutom visar det sig att de första F-35 som tillverkats har så stora brister att de bara kan flyga under en fjärdedel av den planerade tiden.

Nu har F-35 ändå en stark ställning och lockande funktioner. Det är till exempel ett stealth-plan, byggt för att vara svårt att upptäcka.

F-16 har sina rötter i 1970-talet och tillverkas, precis som nya F-35, av amerikanska Lockheed Martin. Planet har sålts i omkring 4 550 exemplar och är därmed en riktig storsäljare som används av flygvapnet i en rad länder.

Men det kan bli många fler, framför allt för att F-16 är en av de hetaste kandidaterna när Indien ska köpa nya stridsflygplan. Där konkurrerar F-16 med Gripen.

Lockheed Martin lockar indierna med att vid ett köp flyttas hela produktionen av F-16 till Indien. De räknar dessutom med att indierna i så fall kan sälja ytterligare 200 F-16 till andra länder.

Även Saab och de andra konkurrenterna lockar med produktion i Indien vid en affär.

F-16 byggdes för att vara ett lite billigare plan och det har bidragit till den höga försäljningen. Dagens F-16 skiljer sig radikalt från de första versionerna och när planet nu konkurrerar med Gripen har det bland annat fått en ny radar och system för elektronisk krigföring.

Tack vare ett par beställningar från Mellanöstern har orderboken nu ändå växt en del och produktionen kan åtminstone vara igång till mitten av 2020-talet.

Men det behövs fler order för att Eurofighter ska klara sig och hoppet står bland annat till att Tyskland beställer helt nya plan.

För företagen bakom Eurofighter handlar det nu framför allt om att behålla kompetensen så att de sedan kan vara med i utvecklingen av nästa generation europeiska stridsflygplan.

Rafale, från Dassault, var länge en helt fransk historia. Företaget fick inga utländska kontrakt och politikerna gjorde klart att det i så fall bara återstod att lägga ned, eftersom de inte tänkte betala för fler plan till den franska militären.

Men så lyckades Dassault sälja en del plan till Egypten, Qatar och framför allt till Indien. Dassault försöker nu också få Indien att beställa ännu fler plan.

Precis som för Eurofighter är den stora utmaningen för Dassault att hålla uppe kompetensen i väntan på att arbetet med nästa generation europeiska stridsflygplan drar igång.

Det är drygt 30 år sedan Gripen gjorde den första testflygningen. Planet användes sedan av det svenska flygvapnet, först som Gripen A/B, sedan som den nu Natoanpassade varianten Gripen C/D.

I slutet av 2019 ska Saab nu också leverera det första nya Gripen E-planet till den svenska militären.

Medan utsidan är i stort sett oförändrad är det mesta på insidan nytt. Gripen E kan flyga längre, ta mer vapen, har helt nytt datasystem, nytt system för elektronisk krigföring, ny radar och så vidare.

Det dröjer till omkring 2025 innan flygvapnet börjar använda Gripen E fullt ut.

Saab försöker sälja Gripen E och den tvåsitsiga versionen Gripen F till en rad länder som Finland, Schweiz, Kanada, Indien och Polen.

Tf vd, chefredaktör och ansvarig utgivare: Anna Careborg

Politisk chefredaktör: Tove Lifvendahl

Redaktionschef och stf ansvarig utgivare: Maria Rimpi

Redaktionell chef för digitala prenumerationer
och stf ansvarig utgivare: Martin Ahlquist

Chef SvD Nyheter: Mikael Larsson (vik)

Chef SvD Näringsliv: Maria Sundén Jelmini (vik)

Chef SvD Kultur: Lisa Irenius

Postadress Svenska Dagbladet, 105 17 Stockholm

Besök Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm

Organisationsnummer 902004-3619

Telefon Kundväxel +46 8 618 02 20

Telefon Växel +46 8 13 50 00

Källa - 2019-02-12 06:00

Liknande nyheter

    Mest läst:
  1. Undantagstillstånd
  2. Nato övning norge
  3. Demonstration NATO organisationer
  4. Menscertifiering
  5. Magnitskij-affären
  6. Försvaret värnkraft
  7. Militärövning gotland2017
  8. Angela merkel och trump nato
  9. Militärövning gotland2017
  10. Wallströmdoktrinen

Om Nato

Ska Sverige gå med i Nato? Följ nyhetsflödet från svensk media och den politiska debatten. Alla nyhter om Sveriges eventuella medlemskap i Nato.
Twitter Facebook Google+