Nytt superplan kan släppa rymdraketer

Senaste nyheterna om Nato

Nytt superplan kan släppa rymdraketer - Ett nytt jätteplan har lyft. Men framtiden för de riktigt stora planen är osäker. Airbus tvingas lägga ned sitt största passagerarplan men jobbar samtidigt med ett nytt jättelikt transportplan som har plats för vingar på insidan. Här är några av de riktigt stora planen.

I mitten av april lyfte det nya jätteplanet Stratolaunch för första gången. Planet gjorde en två och en halv timmar lång flygning över Mojaveöknen för att på 5 000 meters höjd testa alla system.

Efteråt var Jean Floyd, koncernchef för Stratolaunch, nöjd med hur flygningen gått samtidigt som han beklagade att Paul Allen inte fick se planet i luften.

Mångmiljardären Paul Allen avled under hösten. Han var med och grundade it-företaget Microsoft för drygt 40 år sedan och gjorde sig en förmögenhet på det.

Pengarna använde han bland annat till att bygga upp Stratolaunch Systems som ska bli en del av den nya rymdindustrin. Bolaget ska hjälpa till att få upp raketer som i sin tur används för att placera ut satelliter i rymden.

Det behövs jättestora plan för att transportera delar till stora plan. Det är den enkla slutsats som den europeiska flygplanstillverkaren Airbus har dragit.

Nu har bolaget en ny generation stora transportplan på gång och i mitten av april gjorde det andra planet i den nya serien Beluga XL sin första flygning.

Airbus använder sedan många år speciella transportplan som går under namnet Beluga. De är kraftigt ombyggda versioner av bolagets vanliga stora plan.

Nya Beluga XL bygger på Airbus A330, ett plan som bland annat används av SAS för långflygningar till USA och Japan/Kina.

Nya Beluga XL ska bland annat användas för att flyga de stora vingarna till Airbus A350, ett annat stort plan gjort för långflygningar. Airbus har produktionsanläggningar på flera håll i Europa och Beluga-planen flyger bland annat färdiga vingar till Airbus sammansättningsanläggning i Toulouse.

Behovet av transporter verkar öka hela tiden och Airbus har nu bestämt sig för att bolaget behöver ytterligare ett Beluga XL, utöver de fem man tidigare planerat för.

Det första Beluga XL ska tas i drift senare under 2019 och 2023 ska alla de nya transportplanen vara igång. De ersätter efterhand de nuvarande transportplanen och Airbus överväger nu att sälja de äldre planen till andra företag.

Ett annat alternativ är att med de äldre planen starta en extern flygfrakttjänst riktad mot bolag som ibland behöver flyga stora föremål.

Nu är efterfrågan inte så stor på Airbus alla plan. Superjumboplanet A380 har till exempel haft det väldigt trögt.

Planet kan i extremfallet ta drygt 800 passagerare, förutsatt att alla sitter i ekonomiklass. Mer normalt ryms drygt 500 passagerare i ekonomi, business och ibland också första klass.

Airbus började leverera A380 för tolv år sedan och företaget har sedan dess kämpat hårt för att få upp flygbolagens intresse. Tanken var främst att A380 skulle flyga passagerare mellan världens riktigt stora flygplatser.

Men passagerarna har varit mer intresserade av att flyga direkt, utan att passera någon jättelik bytesflygplats. Airbus fick kort sagt aldrig någon vidare fart på försäljningen av A380, ett plan som dessutom kostar drygt 4 miljarder kronor styck.

Så i början av 2019 tvingades Airbus ledning ta beslutet att lägga ned produktionen av A380.

Den sista A380 kommer att levereras 2021. Men för den som gillar att flyga i ett riktigt stort plan, som flygbolagen ibland också fyllt med bekvämligheter som bar och dusch i de finare avdelningarna, finns chansen kvar även därefter.

För även om produktionen läggs ned kommer A380 att flyga i många år till hos bolag som Emirates och Singapore Airlines.

Antonov AN-225 är ett av de största plan som någonsin byggts. Det har dessutom bara byggts i ett enda exemplar och var från början tänkt att kunna lyfta med en rymdfärja på ovansidan.

Produktionen avslutades på 1980-talet eftersom det blev för dyrt. Möjligen kan det bli en fortsättning så småningom för kineserna ska ha visat intresse för att ta det stora planet vidare.

Planet har sex motorer och hyrs nu ut av Antonov Airlines för att flyga stora transporter på alla möjliga håll i världen.

Den svenska militärens största plan är C-17 Globemaster. Planet kan ta nästan 80 ton i lasten och den kapaciteten kan till exempel användas för att transportera stridsfordon. Alternativt kan man få plats för drygt 150 soldater.

Egentligen är Sverige delägare i tre stycken C-17 Globemaster. Planen är baserade i Ungern och ägs i övrigt även av Finland och tio Natoländer.

C-17 är betydligt större än den svenska militärens andra transportplan, C-130 Hercules.

Däremot är den betydligt mindre än Lockheed Martins C-5 Galaxy som används av det amerikanska flygvapnet.

Tf

Källa - 2019-04-18 11:59

Liknande nyheter

    Mest läst:
  1. Undantagstillstånd
  2. Magnitskij-affären
  3. Nato övning norge
  4. Menscertifiering
  5. Demonstration NATO organisationer
  6. Försvaret värnkraft
  7. "strikt" @mail.dk
  8. Https://www.senastenyheterna.se/nato/norge-dammar-av-hemlig-ubatsbas-fran-kalla-kriget/
  9. "elizabeth" @mail.dk
  10. Militärövning gotland2017

Om Nato

Ska Sverige gå med i Nato? Följ nyhetsflödet från svensk media och den politiska debatten. Alla nyhter om Sveriges eventuella medlemskap i Nato.
Twitter Facebook Google+