Henrik Bredberg Zlatan och Volvo i blågult hyckleri - Den svenska modellen kan numera se ut lite hur som helst. Beroende på vem som kramar den.
Ta bara följetongen om Zlatan och Volvo.
Fotbollslandslagets lagkapten Zlatan Ibrahimovic har spelat in en ny reklamfilm för Volvo Car. I den förra, som släpptes i januari 2014 och blev en megahit på Youtube, "sjöng" Zlatan Du gamla, du fria och rörde sig i karga, vidsträckta svenska miljöer. Parollen var "Made by Sweden".
En vindpust från det nya Sverige. Lagarbete, kollektiv, jovisst. Men spetsat med individualistiskt artisteri.
Den nya reklamfilmen ska visas i TV på måndag när Sverige möter Slovenien i en träningsmatch i Malmö. Och den nya kampanjen ska, enligt Per Carleö, marknadsdirektör på Volvo Car Sverige, "visa betydelsen av att våga tänka annorlunda och vara trogen sina värderingar. Här finns många likheter mellan Zlatan och Volvo".
Är inte bilföretaget ute på hal is nu? Mer exakt, vilka värderingar är det viktigt att Zlatan är trogen?
Om Volvo syftar på de värderingar som gör att Ibrahimovic minns sitt ursprung, vårdar kontakterna med sitt Malmö och sitt Rosengård, att han ställer upp för sjuka barn, då är allt frid och fröjd. För bilföretaget avser väl inte några värderingar som gör att Zlatan kan förnedra både mot- och medspelare liksom hela damfotbollen, sno åt sig en straffspark, håna sportjournalister eller kalla Frankrike för "skitland". Kort sagt, bete sig som en översittare och diva.
När Volvo nu kramar den svenska modellen kan det nog gå lite hur som helst. För med Zlatan blandas högt och lågt. Det blir oförutsägbart. Ljuvligt på en fotbollsplan så klart men riskfyllt på en bilmarknad.
Volvo kan skippa värderingssnacket och se till att sälja bilar med hjälp av den gudabenådade fotbollsspelaren. Resten luktar så lätt hyckleri.