Glassförräderi av Ben & Jerry s

Senaste nyheterna om flyktingkrisen

Glassförräderi av Ben & Jerry s - Jag tänker kanske inte slänga ut min frys genom fönstret, men lite häpen blir jag över Ben & Jerry’s utspel där de så uttalat tar ställning för den nya lagen där 9000 afghanska män får stanna i Sverige trots att de saknar asylskäl. Att personen som ligger bakom kampanjen är skriven på samma adress som Fatemeh Khavari, talesperson för Ung i Sverige, vilka lobbar för alla afghaners rätt till asyl i Sverige oavsett skyddsskäl, är väl kanske ingen jättestor sak, men det betyder något. Att Ben & Jerry’s lyfte fram just Khavari blir smetigare än varm glass.

Det här är en text från SvD Ledare. Ledarredaktionen är partipolitiskt oavhängig med beteckningen obunden moderat.

Privata företag gör som de vill och vi konsumenter gör som vi vill. Men visst finns det en tendens vad gäller vilken sorts politik som företag satsar på i sin reklam. Slagsidan är nästan alltid i GAL-änden (grönt, alternativt och liberalt) av GAL-TAN-skalan (där TAN står för traditionellt, auktoritärt och nationalistiskt).

I sin reklam Landet ekomjölk från 2015 rekapitulerade Arla hur Sverige utvecklats sedan de började producera ekologisk mjölk för 24 år sedan. Då var Sverige rasistiskt, homofobt och patriarkalt och omoraliskt på en mängd sätt. Men eftersom vi nu dricker ekomjölk har vi blivit goda!

2010 spelade skokedjan Brandos in en film där de hyllade etnisk mångfald och basunerade ut att de som röstade på SD inte var välkomna i deras butiker.

När alt-right-rörelsen på skämt började använda emojin med ett glas mjölk blev den vita drycken plötsligt problematisk. Mjölkglaset refererade till det faktum att laktosintoleransen blir mer vanligt förekommande ju längre söderut man kommer i Europa. Riktiga vikingar dricker mjölk, flamsade alt-högern (men dricker de ekomjölk?). Vänstern gick bananas medan resten ryckte på axlarna eller skrattade åt skämtet. Skulle någon av Arlas konkurrenter kunna med att uppvakta mjölkglashögern i sin reklam?

Frågan är när vi får företag som flörtar med TAN-delen av befolkningen. En snabb uppskattning av hur sympatierna i befolkningen ser ut ger vid handen att utrymmet finns. Fortsätter man räkna kan man se att det faktiskt ser ut som att Arla och Ben & Jerrys gjort en felkalkyl, om det är att maximera antalet kunder man är ute efter.

Tre år efter att Brandos portade SD-väljare fick de ansöka om rekonstruktion. Det gäller att sko sig rätt när de politiska vindarna blåser.

Källa - 2018-06-07 19:00

    Mest läst:
  1. Https://www.senastenyheterna.se/flyktingkrisen/hon-hittade-karleken-en-buske/
  2. Https://www.senastenyheterna.se/flyktingkrisen/mysteriet-med-harry-scheins-miljoner/
  3. Folkmordet i rwanda
  4. Ensamkommande gymnasiestudier
  5. Om det blir nyval
  6. Piska som i usa
  7. Efter gripandet på arlanda tvo men häktat
  8. Poeten mot fascismen
  9. Angela merkels efterträdare
  10. Flyktingkaravanen

Om flyktingkrisen

Den stora flyktingkrisen i EU där över 300.000 personer har flytt över medelhavet från krig i sina hemländer.
Twitter Facebook Google+