Svårt att hjälpa pendlarna? En fråga om engagemang.

Senaste nyheterna om flyktingkrisen

Svårt att hjälpa pendlarna? En fråga om engagemang. - Gränskontrollerna blir kvar i ytterligare minst tre månader. Det beslutade regeringen vid ett extra sammanträde på fredagen. Beskedet var väntat och förmodligen nödvändigt, men också problematiskt för Öresundsregionen. För de utlovade lättnaderna för pendlarna som berörs dröjer ytterligare, visade det sig.

Om de nu kommer alls.

Det kan vara lätt att misströsta för dem som har följt alla turer kring id-kontrollerna på Kastrup och gränskontrollerna i Hyllie. De har nu stört tågtrafiken över Öresundsbron i tio månader utan att regeringen i praktiken gjort mer än att uttrycka sin förståelse för problemen. Redan i våras talade inrikesminister Anders Ygeman (S) om att samordna gränskontrollen med id-kontrollen på Kastrup för att på så vis åtminstone reducera förseningarna.

"Målet för både Sverige och Danmark är kristallklart: kontrollerna ska ha så liten påverkan som möjligt på resenärerna", sade Ygeman till tidningen.

Trots denna samsyn har ingenting hänt. Ygeman ska träffa sin danske kollega i Bryssel i nästa vecka och hoppas därefter kunna ge ett besked om lättnader för pendlarna.

"Jag gör allt jag kan för att komma överens med Danmark", försäkrar han.

Men det låter inte trovärdigt. Om regeringen verkligen hade lagt stor energi på att underlätta pendling över Sundet borde frågan rimligtvis ha varit löst för länge sedan. Inte sällan handlar det om förseningar på omkring 40 minuter för de cirka 8 000 personer som jobbpendlar med tåg. Därtill har avgångarna blivit färre och det har blivit trångare på vagnarna. Det är svårt att tro att liknande problem för motsvarande antal pendlare i Stockholmsregionen skulle kunna fortgå så länge utan åtgärder från regeringens sida.

Var tionde tågpendlare har gett upp och gått över till bil eller slutat jobba i Danmark. Och ständiga förseningar är förstås inte heller okomplicerat för dem som korsar Sundet mindre frekvent.

De samhällsekonomiska kostnaderna för hela regionen beräknas till cirka 1,5 miljarder kronor per år. Den kompensation som regeringen har utlovat är inte i närheten av sådana belopp. För Region Skånes del handlar det om 42 miljoner kronor för att täcka kostnaderna för personalen som utför id-kontrollerna på Kastrup. Därutöver vill Skånetrafiken ha 100 miljoner kronor i ersättning för uteblivna intäkter. Här har regeringen en chans att visa att den verkligen förstår allvaret.

Hur som helst ser notan ut att fortsätta stiga.

Gränskontrollerna förlängs med hänvisning till den inre säkerheten i landet. Regeringen vill, på goda grunder, undvika att åter hamna i ett läge med svårkontrollerbara flyktingströmmar som under förra hösten. Kontrollen av EU:s yttre gränser fungerar fortfarande inte på tillfredsställande vis. Först då andra EU-länder börjar leva upp till unionens asyl- och migrationsbeslut kan Sverige sluta med inre gränskontroll, säger Ygeman.

Oenigheten i EU om dessa frågor lär inte gå att lösa i en handvändning. Fredagens förlängning av gränskontrollerna blir således knappast den sista. Det gör det ännu viktigare att hitta sätt att underlätta för pendlarna. Många års arbete för integration i Öresundsregionen riskerar att gå förlorat.

Enligt källor till Ekot har det varit svårare än väntat för regeringen att komma överens med sin danska motsvarighet.

Men hur mycket energi har egentligen lagts på frågan?

Och hur noga har regeringen tänkt över olika möjligheter?

Visst borde ändrad utformning av kontrollerna vara det som ligger närmast till hands. Men ett alternativ kan vara att ändra gränskontrollernas omfattning. De lär trots allt vara mindre viktiga för att reglera antalet asylsökande i Sverige än EU:s flyktingavtal med Turkiet och gränskontroller på andra håll i Europa.

Även EU-kommissionen ser risk för en ökad flyktingström och har därför gett klartecken till fortsatt gränskontroll. Tills vidare tycks det vara ett nödvändigt ont. Men fullt så ont borde det inte behöva göra för Öresundsregionen om regeringen engagerade sig mer för att förbättra pendlarnas vardag.

Källa - 2016-11-11 19:30

    Mest läst:
  1. Https://www.senastenyheterna.se/flyktingkrisen/hon-hittade-karleken-en-buske/
  2. Https://www.senastenyheterna.se/flyktingkrisen/mysteriet-med-harry-scheins-miljoner/
  3. Folkmordet i rwanda
  4. Ensamkommande gymnasiestudier
  5. Om det blir nyval
  6. Piska som i usa
  7. Efter gripandet på arlanda tvo men häktat
  8. Poeten mot fascismen
  9. Angela merkels efterträdare
  10. Flyktingkaravanen

Om flyktingkrisen

Den stora flyktingkrisen i EU där över 300.000 personer har flytt över medelhavet från krig i sina hemländer.
Twitter Facebook Google+