Befriande ful 10 heta bilar från Frankfurtsalongen

Senaste nyheterna om Formel 1

Befriande ful 10 heta bilar från Frankfurtsalongen - Här är 10 bilar du måste ha koll på från Frankfurtsalongen. SvD:s motorredaktör Jonas Fröberg och fotografen Magnus Hjalmarson Neideman är på plats och guidar.

Här har ni den: Frankfurtsalongens mest omsusade bil: Mercedes-AMG Project ONE är en supersportbil med över 1000 hästkrafter. Framförallt är den ett vidöppet varumärkesfönster för vad Mercedes vill vara och rottrådarna är tätt förbundna med bilvärldens mest ädla statusmarkör: Formel 1. Motorn på 1,6 liters är nämligen en V6:a från F1-bilarna. Den är på "över 500 kW" - alltså mer än 680 hästkrafter och kan varvas upp till 11 000 varv per minut. Lägg sedan till vinande en elmotor som hjälper turbon och ännu en vid motorn samt två vid framaxeln och sluteffekten landar på en bit över 1000 hästkrafter.

Man ska kunna köra 2,5 mil på el, men det är av mer akademiskt intresse, för denna supersportbil kommer att råma som ett lejon större delen av tiden ute på vägen. Alla 275 exemplar är slutsålda.

Är det verkligen så här Mercedes vill uppfattas år 2017? Ja, uppenbarligen.

För alla som är bekanta med Humorgruppen Klungan och deras Mammas nya Kille är karaktären Thunder en självutnämnd vardagshjälte från Dalarna med ett självhävdelsebehov större än solen. I Frankfurt är Thunder Power från Taiwan ett av flera kinabolag som sätter skräck i de europeiska konkurrenterna. Och kanske Tesla.
Från att ha startat som verktygsbolag 1987 vill man nu bli en elbilsaktör av rang och här ställer man ut modellen TP-01, en nära-till-produktion-utmanare till Tesla Model S: Med 577 hästkrafter och 125 kwh är räckvidden 65 mil, chassit är gjort i Tyskland och designen i Italien men den ska tillverkas i Kina från 2019. Om bilen når produktion alltså: Det finns frågetecken runt bolaget som ännu inte levererat en enda bil.

Sedan Harald Krüger tog över som vd på BMW 2015 har elbilsstrategin omgärdats av frågetecken: Man var tidigt ute med i3, men sedan hände till synes - ingenting. Konceptbilar som i-Next har vi sett, men nu visar man upp konceptet Vision Dynamics, en fyradörrars kupé från BMW i 3-seriestorlek som, just det, ska utmana nya Tesla Model 3 med en räckvidd på upp mot 60 mil. Förvirrande nog lär den komma att heta i5. Noll till hundra går på 4 sekunder men produktion verkar det inte bli förrän 2021.

Bilen är ett bra exempel på det glapp mellan de rena elbilar med lång räckvidd som nästan alla har några år bort och de fossila fordon som just nu finns i bilvärlden.

Får vi dessutom lågmält påminna om att Tesla Model 3 redan börjat tillverkas.

BMW har som mål att erbjuda 25 bilmodeller med elektrifierade drivlinor till 2025. Av dem blir 13 laddhybrider och 12 helt eldrivna.

Ibland blir allt bara rätt. Som med Mazdas fräcka folksportbil MX5 Miata 1990. Nu visar Hondas en ny liten konceptbil - Urban EC-koncept - som bär på samma potential: Den är eldriven och ska lanseras 2019, men det är inte det som är grejen - utan att den är så självklar i sin uppenbarelse, liten och spröd som en en VW Golf eller Honda Civic i sina första 70-talsversioner - eller varför inte en liten 80-talspärla som Peugeot 205. Sedan får vi se hur mycket som bärs med till produktionsbilen. Allt hoppas vi.

Kinas bilbolag sparkar i spiltorna för att få att lansera bilar på en redan överfylld Europeisk bilmarknad. Chery är Kinas största bilexportör och lanserar nu en ny smålyxig modellinje kallad Exeed som ska ta Europas unga med storm - alltså exakt samma koncept som alla andra bilbolag i mellanmjölkens mittfåra där bland annat Kia, Skoda dväljs. Än får vi vänta några år innan bilen, som är en laddhybrid, kommer hit. Och som vanligt finns frågetecken.
Chery äger märkligt nog fortfarande 25 procent av kinamärket Qoros. Möjligen kommer ni i håg i mars 2013, när Qoros försökte inta Europa, ställde ut sin moderna bilar i Genève och skapade ett sus av rädsla. Sedan sjönk deras planer i Europa ihop som en sufflé sedan pengarna tagit slut. Nu finns även frågetexten för om Chery ska orka med en stor Europalansering.

Borgward var ett av de stora bilbolagen i Tyskland med 20 000 anställda i Bremen, innan allt gick i stöpet 1961 i det som blev Västtysklands största konkurs. Sedan 2015 ägs ett pånyttfött bilbolag - Borgward Group - av kinesiska Beiq Foton Motor. Bolaget är baserat i Stuttgart, har 5000 anställda och räknar börja leverera bilar i Tyskland i slutet av detta år. Men konceptbilen Isabella Concept kommer senare. Vi pratar om ett 5 meter långt, fyrdörrars harmoniskt skulpterat muskelknippe ritat av dansken Anders Warming som tidigare var designchef på Mini. Han blinkar oblygt åt 1950-talets Borgward Isabella medan han skapar något alldeles extra i formväg.

Audi som i dag inte har en enda ren elbil i sitt personbilsprogram visar upp konceptelbilen Aicon. Den är längre än en förlängd Audi A8 men har högsta nivån av autonom körning, nivå 5, och saknar därför ratt och pedaler och kan gå upp mot 80 mil på el. När den lanseras? Den frågan undvek Audis vd Rupert Stadler att svara på när jag frågade. Stadler spådde däremot att den skulle köpas av privatpersoner och inte bilflottor.

Här är Ferraris nya basmodell och den är naturligtvis eldriven. Nej det sista var ett skämt, men lägg nu namnet Portofino på minnet och glöm att du någonsin lärt dig namnet California T, som den nu ersätter. Portofino använder en kraftfullare version av den gamla Californians 3,9 liters V8 med turbo som nu ger 592 hästkrafter - 40 mer än förr.

Mercedes rullar nu ut fler konceptbilar i sin elbilslinje - EQ. Först ut i Paris förra året var EQ som suv. Nu är det dags för EQ A - en förlöpare till en eldriven A-klass. Den ska kunna vina i 40 mil och är kortare och lättare än nuvarande A-klass. EQ Suv kommer 2019, men när nya eldrivna A-Klass kommer är okänt.

En intressant iakttagelse är att Mercedes i dag bara har en enda ren elmodell: B-klass. Men när den slutar att tillverkas i slutet av året blir det ett glapp på elbilar på runt ett år innan nästa generation kommer.

Saangyong är det koreanska märket som simmar runt utan uppmärksamhet under de mer kända landsbröderna Kia och Hyundai. Saangyongs stora suv lanserades egentligen i våras, men visas nu upp här. En redig laståsna inriktad på bruksvärde och inte eldrift.

Och är det inte befriande att se en så pass ful bil när mycket annat stöps i samma form och ska vara "premium" . Ssangyong har egentligen aldrig hittat formen, och även om denna inte är lika iögonenfallande. . . annorlunda som förr, är den oangenäm för synsinnet, och det är något ofantligt vackert i det.

Källa - 2017-09-13 07:15

    Mest läst:
  1. Senaste nytt formel 12019
  2. Https://www.senastenyheterna.se/formel1/84-ariga-wahlstroms-optik-satsar-framat-nya-lokaler/
  3. Https://www.senastenyheterna.se/formel1/bilar-har-satt-fart-hans-liv/
  4. Formel 1 Nyheter
  5. Https://www.senastenyheterna.se/formel1/
  6. Https://www.senastenyheterna.se/formel1/63/
  7. Lauda begravning
  8. Https://www.senastenyheterna.se/formel1/strikta-regler-for-nyarsfyrverkerierna/
  9. Henry braag formel 1
  10. Https://www.senastenyheterna.se/formel1/svart-sjuka-henry-11-fick-traffa-sin-stora-idol/

Om Formel 1

Formel 1 (F1), motorsport med formelbilar, ingår i världsmästerskapet för Formel 1 (FIA Formula One World Championship), Grand Prix GP. Förare och konstruktörer tävlar om poäng i respektive klass, poängen räknas ihop för avgörandet av vem som vinner. F1 bilarna anses vara dom snabbaste inom bilsport med hastigheter upp till 380 km/h.
Twitter Facebook Google+