Greta Thunberg Sveriges starkaste varumärke

Senaste nyheterna om Zlatan Ibrahimovic

Greta Thunberg Sveriges starkaste varumärke - Greta Thunberg har gått om superkändisar som Zlatan och Zara Larsson i antal Googlesökningar och engagemang.

- Det har aldrig gått så här fort för någon svensk innan, säger varumärkesforskaren Tony Apéria.

På extremt kort tid har hon byggt upp en stark position som en förkämpe för klimatet, ett ansikte för den unga människan, klimatångesten, oron och önskan om förändring.

Så beskriver varumärkesforskaren Tony Apéria 16-åriga Greta Thunberg - en av Sveriges nu kanske mest kända personer.

- Det är väldigt sällan man ser att en person på så kort tid har byggt upp ett så stort och spännande varumärke. Hon är bland de mest kända i världen på sitt område, säger han.

Enligt Google trends, som mäter intresset på olika håll i världen för specifika sökord, är det under vissa perioder fler som knappat in namnet "Greta Thunberg", än "Zlatan" och "Zara Larsson" under 2019.

- Det är en trovärdig källa som ger en känsla om hur pass intressant hon är. Det visar att hennes genombrott kom nu under våren, ingen visste vem hon var innan, säger Tony Apéria som forskar vid Stockholm Business School.

Exempelvis fick söktermen "Greta Thunberg" i Sverige indexvärdet 75 under perioden 20-26 januari, till skillnad från Zlatan Ibrahimovic som fick 21, Zara Larsson 10 och Gretas mamma Malena Ernman 19. Veckan därefter sjönk Gretas indexvärde till 26 - men är fortfarande bra över de andra nämnda kändisarna som ligger på 15 respektive 10 och 6.

Sedan början på mars har fler sökt på henne än på Zara och Zlatan även internationellt. Jämför man med hur många som sökt på statsminister "Stefan Löfven", blir kontrasterna ännu större.

Internationellt verkar italienarna vara allra mest nyfikna på den 16-åriga svenskan, enligt samma statistik. Därefter kommer Tyskland, Spanien, Nya Zeeland och Norge.

- Det bygger mycket på att hon i de här länderna träffat rätt personer. Tänk vad det uppmärksammades i Italien att en 16-årig tjej från Sverige får träffa påven. Klart människor blir nyfikna på vem hon är och börjar googla, säger Tony Apéria.

Och mycket riktigt.  Under veckan då Greta mötte påven, skjuter den italienska grafen i höjden. Likaså när hon blev omnämnd av Obama i USA, eller fick prata i FN.

Sverige kommer först på plats åtta. Enligt Tony har det att göra med att hon redan är så pass uppmärksammad i Sverige att svenskar inte behöver googla på henne. I princip alla vet ju redan vem hon är, säger han.

Men till skillnad från exempelvis Zara Larssons eller Zlatan Ibrahimovics grafer i diagrammet är Thunbergs linje mindre konstant och mer "bergsformad". Den går från högt till lågt från den ena veckan till den andra. Enligt Tony Apéria kan det innebära att hennes internationella kändisskap inte blir lika långvarigt.

- Det håller i sig så länge media tycker att hon är intressant och så länge hon får tala på konferenser och träffa de här människorna. Om det inte händer längre tunnas laddningen i varumärket ut.

Folk glömmer snabbt och letar nya förebilder, tillägger han. Men för att varumärket Greta Thunberg ändå ska hålla i sig handlar det om att säkra en stabil plattform som den trygga, uthålliga förkämpen hon är - och absolut inte bli kommersiell.

- Om hon tappar sin ärliga image och trovärdighet är hela plattformen förstörd. Den bygger på att hon är den unga människans röst, som inte kämpar på grund av pengar.

Han säger att det finns flera anledningar till att det gått så fort för Greta. Det hänger ihop med att miljö- och klimatrörelsen är så fokuserad och att media uppmärksammar problematiken.

- Det är en tacksam position då att som ung kämpe för klimatet finnas med i bilden, till skillnad från professorer som kanske har mer kompetens men som inte har den här unga glöden, säger Tony Apéria.

Kan man säga att Greta är "större än Zlatan"?

- Nej, det kan man absolut inte. Han är en megakändis som byggt upp sin position under väldigt lång tid, och det finns ingen svensk som är i hans nivå. Men intresset för Greta har exploderat och hon är också en superkändis - fast på sitt område.

Enligt  Bumblewings och Dagens Opinion, som varje vecka listar vilka svenska personer som skapar mest engagemang på Twitter, är Thunberg även den svenska personen som överlägset får flest reaktioner på Twitter per post och följare.

Den mest engagerande personen alla kategorier är den svenska youtubestjärnan Pewdiepie, eller Felix Kjellberg som han egentligen heter, som kom upp i 619 860 reaktioner vecka 18. Två ligger Greta Thunberg som kom upp i 396 534 reaktioner.

"Då har Pewdiepie närmare 17,5 miljoner följare med Greta Thunberg 594 161 följare. Vad gäller reaktioner per post och följare är Greta Thunberg överlägset störst med 6,06 jämfört med 0,51 för Pewdiepie och 0,7 för Magnus Ranstorp. ", skriver Dagens Opinion.

Tf

Källa - 2019-07-20 19:00

Liknande nyheter

    Mest läst:
  1. Zlatan senaste nytt
  2. Zlatan senaste nytt
  3. Zlatan senaste nytt
  4. Zlatan senaste nytt
  5. Zlatan ibrahimovic senaste nytt
  6. Zlatan senaste nytt
  7. Zlatan senaste nytt
  8. Schackets zlatan
  9. Fotbollsgalan Zlatan
  10. Fotbollsgalan svt nyheter

Om Zlatan Ibrahimovic

Zlatan Ibrahimovic, känd svensk fotbollsspelare som gång på gång visar med sin skicklighet att han är en av dom största i världen. Han är också känd för sin raka attityd och för att han säger vad han tycker. Zlatan föddes 1981 i Malmö och började sin fotbollskarriär som femåring då han började i Malmö BI. 1994 blev han värvad till Malmö FF och därefter har han spelat i flera stora fotbollslag, Ajax, Inter, Juventus, Milan, Barcelona och sist Paris Saint-Germain (PSG). Nu klar för engelska klubben Manchester United.
Twitter Facebook Google+