Kan Ekström bli den förste i sin sport att belönas? - Aldrig tidigare har en racer- eller rallyförare fått Svenska Dagbladets bragdguld. Blir Mattias Ekström den förste att belönas? VM-guldet i rallycross gör honom definitivt till en av årets kandidater.
Tisdagen den 6 december samlas Svenska Dagbladets bragdjury för att utse årets medaljör eller medaljörer. Det svenska idrottsåret har varit mycket framgångsrikt med flera topprestationer: Henrik Stensons historiska golfseger i The Open, Jenny Rissveds OS-guld i mountainbike, Sarah Sjöströms OS-guld på 100 meter fjärilsim, Tove Alexanderssons dubbla VM-guld och världscupseger i orientering, samt silvermedaljörerna i Rio de Janeiro; damlandslaget i fotboll, Emma Johansson (cykel), Peder Fredricson (hoppning) och Marcus Svensson (skeet).
Till det får vi nu också lägga Mattias Ekströms VM-guld i rallycross.
Ekström säkrade guldet i helgen, trots att en deltävling återstår, och tog därmed det första svenska VM-guldet i bilsport sedan Stig Blomqvist blev rallyvärldsmästare 1984.
Ekström är utan tvekan en av Sveriges främsta och mest mångsidiga förare genom tiderna. Han har vunnit den prestigefyllda DTM-serien två gånger, varit framgångsrik i rally på högsta nivå och dessutom tagit hem segern i inbjudningstävlingen Race of Champions tre gånger, där han i finalerna kört ifrån världsmästare i både rally och formel 1, som Sébastien Loeb och Michael Schumacher.
Jag är säker på att han hade nått hela vägen till toppen av formel 1 också, om han valt att satsa på formelbilar i stället för standardvagnskörning, rally och rallycross.
Sättet som han körde hem årets VM-titel i rallycross visar vilken unik förare han är. Ekström har lyckats dubblera körning i VM, där han dessutom själv driver det framgångsrika teamet, med deltagande i DTM. En bragd bara det.
Svenska Dagbladets guldmedalj har delats ut sedan 1925, men aldrig gått till någon inom bilsporten. Ronnie Peterson, som tog tio segrar i formel 1 och omkom 1978, är Sveriges framgångsrikaste förare på racingsidan genom tiderna, men belönades inte. Björn Waldegård (1979) och Stig Blomqvist (1984) blev båda världsmästare i rally, men deras framgångar räckte inte för bragdguldet.
Kenny Bräck var högaktuell 1999 efter sin seger i klassiska Indy 500, men då valde bragdnämnden att utse speedwayens sexfaldige världsmästare Tony Rickardsson i stället. Kenneth Hansen (med totalt 14 EM-guld i rallycross) har också funnits med i diskussionen några gånger utan att nå hela vägen.
Förutom Tony Rickardsson har motorsporten tilldelats bragdguldet ytterligare två - eller rättare sagt tre - gånger. 1961 delades nämligen bragdguldet av motocrossens Sten "Storken" Lundin och speedwayens Ove Fundin och 1983 belönades motocrossföraren Håkan "Carla" Carlqvist efter sitt VM-guld i den tyngsta (500 kubik) klassen.