Kortsiktighet hot mot Ericssons utveckling

Senaste nyheterna om Zlatan Ibrahimovic

Kortsiktighet hot mot Ericssons utveckling - Investor och Industrivärden måste visa ­ansvar genom att räta ut alla frågetecken som finns kring Ericsson. De kan med sitt inflytande i styrelsen besluta om en kraftfull utvecklingsagenda, skriver Per Norlander och Magnus Sundemo.

Det som är bra för Volvo, är bra för Sverige. Det är ett legendariskt uttalande från 1968 av dåvarande finansministern Gunnar Sträng. Det byggde på en enkel insikt att om de exportinriktade teknikföretagen utvecklas väl, så gynnar det hela folkhushållet.

För bara åtta år sedan var Volvo Cars uträknat. Produktion av bilar ansågs tillhöra forntiden av vissa politiska företrädare. Bland förståsigpåare inom finans­världen ansågs Volvo för litet. I dag är det många, inte bara Zlatan, som i stället vill sjunga med i hyllningskören. Volvo Cars investerar och exporterar som aldrig förr.

Låt oss återkomma till förutsättningarna för återkomsten. Men först något som just nu kontrasterar mot denna framgång - Ericsson. Det går inte en dag utan att vi sett svarta rubriker om Ericsson i medierna. Vd Hans Vestberg hängs ut för dyra flygresor. Befarade mutor från verksamheten i Asien är ett återkommande inslag. Beskyllningarna om ineffektivitet i satsningarna på forskning och utveckling ett annat. Och så de ständigt återkommande varslen som skapar oro bland medarbetarna. Nu har vd Hans Vestberg lämnat företaget.

Ericsson är en teknikjätte som lyckats överleva ett stort antal teknikskiften i mer än 130 år. Fortfarande hyllas framgångar från förr som satte Ericsson på kartan och som levererat lönsamhet. Låt oss bara påminna om telefonväxeln AXE som blev en formidabel kassako. Den togs inte fram "på order" av företagsledningen utan till stora delar genom ett hängivet arbete "lite vid sidan" av företagets ingenjörer, så kallat skunk work. Och så har det fortsatt. Gång på gång har Ericsson lyckats ta sig ur kritiska lägen och på nytt ta ledningen i telekomvärlden.

Vi har en stark oro för att dessa förutsättningar undermineras allt mer. Kortsiktiga resultat och ett managementtänkande där ingenjörer reducerats till en homogen maskin som går att parameterstyra på timkostnad riskerar att förpassa Ericsson till historie­böckerna.

Innovation uppstår inte genom att ständigt plocka nya arbetsbeting från en aldrig sinande back log utan genom att ge kompetenta ingenjörer frihet och ansvar i en stödjande miljö. Det behövs ett arbetsklimat där det finns utrymme och förtroende att jobba med innovation och där goda idéer kan testas och leda till nyskapande produkter. Samtidigt behöver samma ingenjörskraft användas för själva effektiviseringen av innovationerna om det skall gå att försvara en svensk verksamhet i längden.

Vad hände då på Volvo Cars? Efter några oroliga år efter att Volvo AB sålt Personvagnar till Ford så köptes företaget upp av det kinesiska företaget Geely. Istället för ensidig teknologiöverföring har det satsats på långsiktig uppbyggnad av forskning, utveckling och produktion. Personalen har fått mandat att ­arbeta med de kommande generationerna fordon och getts stor frihet. Det är inte kvartal som räknas utan vinsterna har återinvesterats. All utveckling har finansierats genom att bolaget blivit bättre. Volvos reklam "Made by people" har sin grund i detta. De tekniska lösningar som togs fram "vid sidan av" är idag sådant som rosar marknaden. Vem vågade för tio år sedan tro att en fyrcylindrig diesel skulle ­kunna platsa i en stor suv, som dessutom har goda miljöegenskaper?

När nu Volvo Cars kraftigt expanderar sin verksamhet så är det en ödets ironi att 1 000 av de nya utvecklingsingenjörerna flyttar in i Ericssons tomställda lokaler i Mölndal.

Vi är två företrädare för ingenjörskåren i Sverige. Vi samverkar över många gränser och verkar för att de globala svenskbaserade industrikoncernerna ska ha fortsatt goda utvecklingsförutsättningar, alldeles oavsett om de heter ABB, Sandvik, Astra Zeneca, Scania eller Volvo och Ericsson. Därför är vi mycket oroade över förutsättningarna för Ericssons fortsatta utveckling. Vi vet att Ericsson måste fortsätta sin kontinuerliga omvandling. Tjänster och service är en viktig del av verksamheten. Men ett företag utan tekniskt avancerade produkter riskerar att bli ett före­tag i mängden som på sikt riskerar att slås ut. Vår förhoppning är att ägarna ser detta och lägger om kursen från kvävande kortsiktighet till långsiktig utvecklingsförmåga.

Investor och Industrivärden har varit och är betydelse­fulla ägare med sitt stora innehav i Ericsson (långt mer än 40 procent). De kan visa ansvar genom att räta ut alla frågetecken som finns i dag. De kan med sitt inflytande i styrelsen besluta om en kraftfull utvecklingsagenda och de kan genom dessa beslut övertyga andra ägare om att Ericsson kommer att vara ett bolag att räkna med. Vi utgår ifrån att både Johan Forssell (Investor) och Helena Stjernholm (Industri­värden) vill ge ett sådant mandat till nästa vd. En sådan agenda skulle generera stark intern utvecklings­kraft. Bra för Ericsson och bra för Sverige.

civilingenjör, koncernfacklig förhandlare, Ericsson

civilingenjör, ordförande Akademikerna Volvo Cars

Källa - 2016-07-25 21:00

    Mest läst:
  1. Zlatan senaste nytt
  2. Zlatan senaste nytt
  3. Zlatan senaste nytt
  4. Zlatan senaste nytt
  5. Zlatan ibrahimovic senaste nytt
  6. Zlatan senaste nytt
  7. Zlatan senaste nytt
  8. Schackets zlatan
  9. Fotbollsgalan Zlatan
  10. Fotbollsgalan svt nyheter

Om Zlatan Ibrahimovic

Zlatan Ibrahimovic, känd svensk fotbollsspelare som gång på gång visar med sin skicklighet att han är en av dom största i världen. Han är också känd för sin raka attityd och för att han säger vad han tycker. Zlatan föddes 1981 i Malmö och började sin fotbollskarriär som femåring då han började i Malmö BI. 1994 blev han värvad till Malmö FF och därefter har han spelat i flera stora fotbollslag, Ajax, Inter, Juventus, Milan, Barcelona och sist Paris Saint-Germain (PSG). Nu klar för engelska klubben Manchester United.
Twitter Facebook Google+