Kinesisk turism till Sverige ökar kraftigt

Senaste nyheterna om flyktingkrisen

Kinesisk turism till Sverige ökar kraftigt - 200 procent på nio år - så mycket har turismen från Kina ökat med. Trenden hade kunnat vara ännu starkare med bättre kunskap, anser experter.

- Det saknas djup kinakunskap inom både näringsliv och myndigheter, säger Kinaanalytikern Kristina Sandklef.

Förra året ökade antalet gästnätter bland besökare från Kina med drygt 25 procent. Sedan 2008 handlar det om en tillväxt på mer än 220 procent.

- Det är framförallt övre medelklass och medelklass som åker. Ökningen beror på att de blivit rikare. De kanske redan varit i New York och Paris, och vill nu se andra saker, säger Kinakännaren Kristina Sandklef.

I landet som på sina håll har problem med svåra luftföroreningar, dopat kött och giftigt vatten, lockas man av det förhållandevis rena Sverige.

- Den potentiella boomen är upplevelseturism, de vill kunna andas frisk luft och vara i en natur där det är fint och rent, men också uppleva nya saker.

Kristina Sandklef, som jobbat som Kinaanalytiker på både Försvarsmakten och kapitalförvaltaren East Capital, driver idag en konsultfirma som hjälper svenska företag att förstå den kinesiska marknaden. Hon ser ett växande behov, framförallt av kinesisktalande personal.

I synnerhet lyxbutiker efterfrågar språklig kompetens, för trots suget efter fin natur och upplevelser, handlar mycket fortfarande om shopping. Den kinesiska marknaden präglas av billiga kopior och vid ett besök i Sverige är det produkter av äkta vara som gäller. En butik som märker av detta är klockaffären Nymans i Stockholm. Här är nästan hälften av alla kunder från Kina, berättar säljaren Isabell Norlin.

- De efterfrågar välkända märken, såsom Rolex och Pigue. De tycker om klassiska modeller, ofta läderband med romerska siffror. Det ska vara klassiskt och elegant helt enkelt, säger hon och fortsätter:

- De är ivriga och är väldigt köpsugna. I snitt handlar de för 60 000 kronor per kund, men ibland handlar det om upp till 200 000 kronor.

För många turister kan bristen på betalningsmetoder bli ett problem. Det är svårt att hitta ställen där det går att ta ut pengar eller betala med det kinesiska betalkortet UnionPay. I Kina ligger man långt fram i utvecklingen och det betalsätt som växer snabbast är betalningar via mobilen.

Företaget Cimple Marketing grundades för ett och ett halvt år sedan med syftet att åtgärda problemet, och i dag har de anslutit flera butiker till Kinas största digitala betallösning Alipay, en del av Alibaba group.

- Vi gör det möjligt för kinesiska turister att både hitta till butiker och betala i dem på samma sätt som de är vana vid i Kina. Detta har lett till fler köp och högre transaktionsbelopp. Samtidigt kan vi se att allt fler kinesiska konsumenter har kort kopplade till Visa och Mastercard, säger grundaren Thomas Wecke till SvD.

Betalningsvårigheterna gör att många kinesiska turister istället går runt med kontanter, vilket ökar rånrisken.

- Vi hade kunnat göra mycket mer med den kinesiska turismen. Det saknas ofta djup kinakunskap inom både näringsliv och myndigheter, säger Kristina Sandklef. Information på kinesiska är sällsynt, något som blir ett problem då de kinesiska turisterna ofta saknar språkkunskaper i engelska, menar hon.

- Inte ens på östasiatiska museets hemsida, där delar av samlingarna är unika kinesiska arkeologiska fynd, har de information på kinesiska, säger Kristina Sandklef.

Den svenska maten är spännande, men faller inte alltid i smaken, och turistbussarna åker som oftast raka vägen till de kinesiska restaurangerna. Andra exempel enligt Sandklef är att det ofta saknas kinesisk tv, te och frukost på hotellrummen.

Kristina Sandklef upplever även att det kan vara svårt att ens få visum om man inte varit utomlands förut.

- Det finns en bild på Migrationsverket av att många kineser vill stanna i Sverige och söka politisk asyl. Det är en konsekvens av dålig kinakunskap inom myndigheten med mycket fokus på det politiska. De verkar inte tänka på att det finns kineser som bara vill turista, och som inte är ute efter att hoppa av i Sverige, säger Kristina Sandklef.

Källa - 2017-07-07 11:53

Liknande nyheter

    Mest läst:
  1. Https://www.senastenyheterna.se/flyktingkrisen/hon-hittade-karleken-en-buske/
  2. Https://www.senastenyheterna.se/flyktingkrisen/mysteriet-med-harry-scheins-miljoner/
  3. Folkmordet i rwanda
  4. Ensamkommande gymnasiestudier
  5. Om det blir nyval
  6. Piska som i usa
  7. Efter gripandet på arlanda tvo men häktat
  8. Poeten mot fascismen
  9. Angela merkels efterträdare
  10. Flyktingkaravanen

Om flyktingkrisen

Den stora flyktingkrisen i EU där över 300.000 personer har flytt över medelhavet från krig i sina hemländer.
Twitter Facebook Google+