Unika bilder Viggen piloternas fotokrig med Sovjet

Senaste nyheterna om Nato

Unika bilder Viggen piloternas fotokrig med Sovjet - Tidigare hemliga bilder visar svenska Viggen-piloters våghalsiga fotokrig mot sovjetiska flygplan under kalla kriget. Piloternas egna bilder, tagna med vanliga handkameror, visar hur de flög bara meter ifrån de sovjetiska planen över Östersjön.

- Jag gapade när jag såg bilderna måste jag erkänna. Att man var så djärv, det kunde jag inte föreställa mig, säger Thomas Magnusson.

Bilderna är publicerade i boken "Svenskt flyg under kalla kriget" som är framtagen av Flygvapenmuseum tillsammans med Medströms bokförlag.

Under kalla kriget övade sovjetiska flygplan över Östersjön till många svenskars fasa och förtvivlan. Vad många inte visste var att övningarna inte var någon förberedelse inför ett intåg i Sverige utan övningar mot fingerad amerikanska mål, enligt författarna till boken.

När sovjetiskt bombflyg övade över Östersjön höll sig det svenska flygvapnet framme. Ofta reagerade den svenska incidentberedskapen och svarade med att gå upp för att identifiera de främmande planen.

Med handkameror skickades piloterna upp för att fotografera planen för att de sovjetiska förbanden skulle kunna identifieras. Likt många övriga svenskar var förmodligen många av de piloterna omedvetna om syftet med övningarna, skriver författarna.

Piloternas bilder användes sedan tillsammans med FRA:s signalspaning och radarunderrättelsetjänstens filmade radarbilder av den svenska underrättelsetjänsten för att kunna förstå de sovjetiska förbandens avsikter i Östersjöområdet.

Piloternas fotografier från sina uppdrag över Östersjön vittnar om nära möten med de sovjetiska planen. Hur nära?

- Det är enstaka meter ifrån. Det är nästan så att de slår i varandra, säger Thomas Magnusson bokförläggare och en av författarna till boken "Svenskt flyg under kalla kriget".

Hos den något konspiratoriskt lagda kanske tankarna fort går till kameran och att piloterna mycket väl kan ha använt ett zoom-objektiv. Tvärtom, säger Thomas Magnusson. Vanliga kameror fotar istället i viss vidvinkel och planen kan istället uppfattas som att de är längre bort än vad de faktiskt var när bilden togs.

FRA hade, efter signalspaning, en tydlig bild av vad det var Sovjet gjorde i Östersjön, men det mesta hölls hemligt. Detta innebar att piloterna inte visste vad de gav sig in på när de mötte de sovjetiska planen i luften.

- De svenska piloterna var helt övertygade om att det var övningar inför anfall mot Sverige. De hade ju inte hört något av den radiotrafik som FRA avlyssnat. Den höll FRA hemlig.

När de sovjetiska planen uppvaktades av svenska Viggen-piloter var mönstret tydligt. De svenska piloterna flög allt som oftast in under planen.

- Att de flyger så nära, det gör de när det finns någonting intressant under planet. Där hänger ju motorerna och framför allt vapnen, säger Thomas Magnusson.

- Man hade för vana att köra in under och så nära man vågade. Ett tag delade man till och med ut diplom till piloterna som flugit riktigt nära och fotat något verkligt intressant.

Enligt Thomas Magnusson fanns det hos Viggen-piloterna en viss status i att våga flyga så nära som möjligt.

- Viggen-piloterna, de var skickliga på sin tid och odlade en viss machokultur och de tävlade lite i det där. Sen insåg man att man måste bromsa det och man drog till exempel in diplomen, berättar han.

På bilderna ser man bland annat akterkanonen på ett sovjetiskt Tu-22.

De svenska piloterna hade en uppgift, de var i tjänst och skulle dokumentera och identifiera de sovjetiska planen. De sovjetiska piloterna var på helt andra uppdrag. De skulle öva flyganfall mot amerikanska hangarfartyg. Det var ordern och den följde de.

Medan svenska piloter hade större frihet när de flög fick de sovjetiska piloterna "inte ens fälla ut landningsstället utan att först ha fått order", som Magnusson beskriver det. Det gjorde att fotograferingen av planen kunde gå relativt smärtfritt, trots att det innebar en risk för piloterna att flyga så nära som de gjorde.

- Det var våghalsigt. Men ryssarna hade order om att inte göra undanmanövrer när svenskarna kom. De skulle ligga still och hade nästan alltid akterkanonerna avstängda, säger Thomas Magnusson.

Bilderna från de svenska piloterna vittnar även om de samhälleliga förändringarna i Sovjetunionen under kalla kriget. Under 1980-talet, och särskilt efter 1985, när Gorbatjov ledde Sovjet förändrades skicket på de sovjetiska planen.

På bilden, som är från de senare åren av Kalla kriget syns rost och smuts på planet, något som vittnade om förfall inom det sovjetiska flygvapnet - och samhället.

- Förfallet syns tydligt. De sovjetiska flygplanen stod utomhus året om, så bristen på underhåll blev snabbt påfallande. Från att Gorbatjov fick makten kan man se hur underhållet blir sämre nästan månad för månad när man tittar på bilderna. Allt blir fläckigare och rostigare, säger Thomas Magnusson.

De sovjetiska piloterna var inte överförtjusta i svenskarnas fotografering. Inte enbart för att det innebar att Sverige, som för Sovjet var en väststat, skulle ha information om deras flygvapen, utan även av personliga skäl. De ryska piloterna var måna om att inte synas på de svenska piloternas bilder, berättar Magnusson.

- När svenskarna flög nära dolde de gärna ansiktet. De ville inte bli fotograferade. Uppenbarligen var de obekväma med att väst fotograferade deras ansikten, säger han.

Piloterna från öst hade förstås även sina egna kameror som de fotograferade svenskarna med. Bilder som tydligt visar hur nära de svenska Viggen-piloterna faktiskt var de sovjetiska planen.

Piloterna i Tu-16- och Tu-22-planen, de viktigaste av de sovjetiska bombplanen under kalla kriget, fotograferade däremot inte, som svenskarna, för att studera bestyckningen på de svenska planen.

- De hade helt andra skäl. Dels var det flera av dem som fotade privat, svenskar gjorde inte det. Sovjetiska bilder kan vara från navigatören som sitter vid fönstret och fotar ut. Men ryssarna har tid och möjlighet att göra annat, berättar Thomas Magnusson. Medan svenskarna i Viggen flög ensamma var de fler på de sovjetiska planen.

- De fotade mest för att kunna visa vad som händer. De dokumenterade uppvaktningen de fick och noterade vad svenskarna gjorde.

Bilderna från piloterna från vardera sida i "Svenskt flyg under kalla kriget" erbjuder en ny bild av perioden. En bild av ett Sverige som var väldigt aktivt i luften över Östersjön.

- Viggen-piloterna och det svenska flygvapnet stod för en väsentlig del av trovärdigheten i det svenska försvaret under kalla kriget, säger Thomas Magnusson. Men i just Östers

Källa - 2016-08-20 08:53

    Mest läst:
  1. Undantagstillstånd
  2. Magnitskij-affären
  3. Nato övning norge
  4. Menscertifiering
  5. Demonstration NATO organisationer
  6. Försvaret värnkraft
  7. "strikt" @mail.dk
  8. Https://www.senastenyheterna.se/nato/norge-dammar-av-hemlig-ubatsbas-fran-kalla-kriget/
  9. "elizabeth" @mail.dk
  10. Militärövning gotland2017

Om Nato

Ska Sverige gå med i Nato? Följ nyhetsflödet från svensk media och den politiska debatten. Alla nyhter om Sveriges eventuella medlemskap i Nato.
Twitter Facebook Google+