En människa som han får vi nog aldrig uppleva igen

Senaste nyheterna om flyktingkrisen

En människa som han får vi nog aldrig uppleva igen - Provocerande, nyskapande och unik. Karl Lagerfeld var den sista aktiva modeskaparen av sin generation. Han bidrog till att förvandla modet från traditionstyngd företeelse till ett snabbföränderligt intresse för massorna, skriver Madelaine Levy.

Solglasögonen. Den vita skjortan med stärkt krage. Den slicka kavajen. De smala jeansen. Den vita hästsvansen. De fingerlösa handskarna. Den släta hyn som doppad i formalin. Den outtröttlige Karl Lagerfeld var alltid på plats och alltid på bild. Under de år då jag arbetade i modebranschen stötte jag på honom på modevisningar, middagar, konstutställningar - och i otaliga mingelreportage och Instagraminlägg. Alltid nyfiken på det senaste. Alltid mån om att visa upp sig, och att förmedla sina ofta kontroversiella åsikter - det kunde vara föraktfulla kommentarer om allt från fett till flyktingar. Och han var alltid, alltid, omgiven. Till och med under festerna i sitt privata residens, ett enormt hotel particulier på Paris vänstra strand, gick Karl Lagerfeld inte många steg utan att dokumenteras av paparazzi. Klick. Klick. Klick.

En kommentar belyser ett ämne ur flera infallsvinklar. Eventuella åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Den 22 januari i år missade så världens mest ikoniske modeskapare för första gången under sin sex decennier långa karriär en av sina egna modevisningar. Det borde inte förvåna, Lagerfeld var redan 85 år fyllda. Modebranschen snurrar i ett hela tiden mer och mer uppskruvat tempo, och ingen annan designer skapade så många kollektioner per år som just Lagerfeld. Men den Paris-baserade tyske designern sa alltid att han aldrig skulle pensionera sig. Att arbeta var för honom som att andas, sa han. Att sluta skapa var som att ta ut döden i förskott. Hans frånvaro kändes illavarslande. Och det var den.

 Idag är det nästan omöjligt att föreställa sig att branschens mest framåtblickande kreatör, kanske den som bäst förstod modevärldens - ja hela världens - skoningslöst snabba förändringstakt nu faktiskt har lämnat oss. Han dog med stövlarna på, förmodligen ett par handgjorda Massarostövlar i krokodilskinn.

Vem var mannen med de mörka solglasögonen, det mytomspunna privatlivet och provocerande uttalanden - och vad gjorde han egentligen?

Frågan är snarare vad modeskaparen, illustratören, stylisten, fotografen, bokförläggaren, regissören, skådespelaren och citatmaskinen Karl Lagerfeld inte provade på, eller åstadkom. Den unge Karl Lagerfeldt (t:et skippade han så småningom av kommersiella skäl) tog sig från den tyska landsbygden till Paris i 20-årsåldern och gjorde sig nästan omgående ett namn som illustratör och designer. Under åren producerade han till och från, med begränsad succé, mode i eget namn. Men det var som designer för andra modehus som han kom att bli verkligt känd. Uppdraget för Fendi tog han sig an 1965 och behöll i mer än 50 år. Allra starkast avtryck gjorde han som kreativ chef för Chanel, från 1983 fram till sin död.

Utöver att revolutionera modebranschen designade Karl Lagerfeld bland annat husgeråd, operakostymer, leksaker och parfymdofter. Ofta marknadsfördes hans skapelser med kampanjer han själv fotograferat, eller regisserat. Lagerfelds olika hem fylldes till bredden med konst, illustrationer, böcker och musik. Han ska ha intresserat sig, maniskt, för en period eller ett område under några år och sett till att bilda sig, brett och djupt, inom ämnet. Med några års mellanrum fick han nog av överflödet, sålde allt han ägde och började om från noll med samma maniska samlande, men med inriktning på en helt annat stil eller tidsperiod.  

När Karl Lagerfeld tog över som chef för modehuset Chanel ansågs märket vara tantigt och passé. Lagerfeld såg snabbt till att uppdatera de klassiska breda dräkterna och raka klänningarna genom att väva samman Coco Chanels arv med mer tidsenliga former, material och influenser som denim, kroppsnära silhuetter och inte minst inspiration från gatumode och friluftsliv.  

Han förstod också tidigt att modets kärna (och kommersiella potential) låg i dess förmåga att skapa eskapistiska bilder. Och han insåg tidigt att det var via sociala medier modetrender skulle komma att spridas. Därför - eller kanske för att han helt enkelt hade lust - arbetade Lagerfeld, flera gånger om året, med att göra sina visningar till visuella spektakel. Enorma kulisser byggdes upp med miljonbudgetar: en flygplats, ett gigantiskt Eiffeltorn och så vidare. Chanel kunde stänga av gator i Paris för att iscensätta ett demonstrationståg. Eller skapa en strand, komplett med sanddyner, hav och utsiktstorn. Eller förvandla Grand Palais i Paris till en jättelik mataffär med tusentals varor märkta med Chanels dubbla c:n.

Lagerfeld såg också till att skilja ut sina kollektioner från massproducerade kopior genom att tillverka även streetwear-influerade plagg som hantverk på högsta nivå, ofta producerat av huset Chanels skickliga skräddare på plats i Paris. Samtidigt var Karl Lagerfeld den första lyxdesignern som skapade en kollektion för H&M, en typ av samarbete som det idag går tretton på dussinet av men som 2004 var ett mycket oväntat, och för Lagerfeld ytterst riskabelt, drag.

Tf

Källa - 2019-02-19 16:27

    Mest läst:
  1. Https://www.senastenyheterna.se/flyktingkrisen/hon-hittade-karleken-en-buske/
  2. Https://www.senastenyheterna.se/flyktingkrisen/mysteriet-med-harry-scheins-miljoner/
  3. Folkmordet i rwanda
  4. Ensamkommande gymnasiestudier
  5. Om det blir nyval
  6. Piska som i usa
  7. Efter gripandet på arlanda tvo men häktat
  8. Poeten mot fascismen
  9. Angela merkels efterträdare
  10. Flyktingkaravanen

Om flyktingkrisen

Den stora flyktingkrisen i EU där över 300.000 personer har flytt över medelhavet från krig i sina hemländer.
Twitter Facebook Google+