Gabriela Pichlers Amatörer tar förstapriset i Göteborg

Senaste nyheterna om flyktingkrisen

Gabriela Pichlers Amatörer tar förstapriset i Göteborg - Amerikanska "The big sick" var en av det förra årets mest hyllade romantiska komedier, och i dagarna är den aktuell som hyrfilm. I filmen skildras en son i en muslimsk pakistansk-amerikansk familj som mot föräldrarnas vilja börjar dejta en vit, kristen tjej. Föräldrarna försöker desperat få honom att ingå ett arrangerat äktenskap och bjuder in en strid ström av unga pakistanskor till familjemiddagarna.

"The big sick", baserad på komikern Kumail Nanjianis eget liv (han spelar själv huvudrollen), är med sin problematik onekligen en frisk fläkt i amerikansk film. Men i jämförelse med norska "Vad ska folk säga" (svensk biopremiär 9 mars) känns den som en förljugen och tillrättalagd Hollywoodversion. Det är en helt annan sak att vara kvinna i en förtryckande hederskultur. Om Kumail riskerar att uteslutas från familjen, riskerar 16-åriga Nisha livet.

Regissören Iram Haq har utgått från egna erfarenheter i detta starka drama om en pakistansk tonårstjej i Oslo som lever ett sedesamt liv hemma, men som på nätterna smiter ut för att festa och träffa killar. När dubbelspelet uppdagas får hon veta att hon har dragit vanära över familjen, och skickas till släktingar i Pakistan. Vistelsen i ett land där det patriarkala förtrycket är totalt bryter ner henne.

"Vad ska folk säga" var en av filmerna i den nordiska tävlingen, Dragon Award, på Göteborgs filmfestival. Man kan se tävlingen som en temperaturmätare på nordisk film. Och i år är temat immigration, integration och kulturell tillhörighet genomgående.

Gabriela Pichlers "Amatörer", välförtjänt vinnarfilm, utspelas bland knegarinvandrare på den svenska landsbygden, "And breathe normally" skildrar en afrikansk kvinna med falskt pass på Island, och "The return" handlar om två dansk-koreanska adoptivbarn som söker sina rötter i Sydkorea.

Jesper Ganslandts "Jimmie" (biopremiär 13/4) är en något oväntad comeback för regissören bakom "Farväl Falkenberg" (2006) och, senast, "Blondie" (2012). Det är ett omvänt flyktingdrama där svenskar tvingas fly från ett land i kaos. Filmen berättas hur en fyraårig pojkes perspektiv och publikens intryck blir lika fragmentariska som hans. Vad som egentligen har hänt i Sverige förstår vi aldrig, även om det även om det finns vaga antydningar om en rysk invasion. Ganslandt visade redan med debuten en inspiration från Terrence Malick, och "Jimmie" är en impressionistisk och poetisk film, väl genomförd . Jag känner mig dock ambivalent till idén att vända på perspektivet, som om vi skulle känna större förståelse för flyktingar om de får identifiera sig med en grupp blonda, blåögda svenskar. Bra fiktion kan få publiken att identifiera sig med vem som helst, till och med ett djur eller en robot.

Mest intrikat och utmanande i tävlingen var "Charmören", av långfilmsdebutanten Milad Alami, född i Iran, uppvuxen i Sverige och numera boende i Danmark.

Charmören i fråga är Esmail, en ung iransk man med sammetsögon, som cruisar runt på Köpenhamns barer för att träffa en dansk kvinna. Vi förstår snart varför - han måste gifta sig för att få stanna i landet. Esmail blir behandlad som en exotisk trofé av de danska kvinnorna och ses som ett hot av de danska männen; Milad Alami leker elegant med både negativa och positiva fördomar mot invandrare. Efterhand blir Esmails situation alltmer desperat och tillkrånglad, särskilt som han förälskar sig på riktigt, i iransk-dansk kvinna. Styrkan med "Charmören" är att den vågar sig ut på djupt vatten, och att den tar oväntade turer ända fram till slutscenen. Filmen får svensk premiär 18 maj.

För bara några år sedan kändes den nordiska tävlingen i Göteborg ganska ljummen. Kanske för att det inte fanns så många brännande ämnen att diskutera. I år saknas det verkligen inte filmer med ett ärende.

VINNARE

Dragon award (Bästa nordiska film): "Amatörer", Sverige. Regi: Gabriela Pichler.

Bästa nordiska dokumentär: "The distant barking of dogs", Danmark. Regi: Simon Lereng Wilmont.

Ingmar Bergman-priset (bästa debutfilm): "Menina", Frankrike. Regi: Cristina Pinheiro.

Startsladden (bästa svenska kortfilm): "Götaplatsen #flerochfler". Regi: Shahab Mehrabi.

Angelospriset (Svenska kyrkans pris): "Amatörer".

Publikens val: "Vad ska folk säga", Norge. Regi: Iram Haq.

Sven Nykvist-priset (bästa foto): Sophia Olsson för "Charmören", Danmark.

Fipresci-priset (kritikernas pris): "And breathe normally", Isaland. Regi: Isold Uggadottir.

Hederspriset: Juliette Binoche.

Nordisk hederspriset: Alicia Vikander.

Mai Zetterling-stipendiet: Jonas Odell.

Doris filmgenipris: Anna Bjelkerud.

Håkon Lius stipendium: Anders Hazelius.

Bonnie-stipendiet: Caroline Ingvarsson och Caroline Drab.

Nordisk film & tv fond prize: Adam Price.

Källa - 2018-02-03 22:00

Liknande nyheter

    Mest läst:
  1. Https://www.senastenyheterna.se/flyktingkrisen/hon-hittade-karleken-en-buske/
  2. Https://www.senastenyheterna.se/flyktingkrisen/mysteriet-med-harry-scheins-miljoner/
  3. Folkmordet i rwanda
  4. Ensamkommande gymnasiestudier
  5. Om det blir nyval
  6. Piska som i usa
  7. Efter gripandet på arlanda tvo men häktat
  8. Poeten mot fascismen
  9. Angela merkels efterträdare
  10. Flyktingkaravanen

Om flyktingkrisen

Den stora flyktingkrisen i EU där över 300.000 personer har flytt över medelhavet från krig i sina hemländer.
Twitter Facebook Google+