Starkt kvartal för Svenska Dagbladet igen

Senaste nyheterna om flyktingkrisen

Starkt kvartal för Svenska Dagbladet igen - Den digitala annonsförsäljningen lyfter SvD, vars rörelseresultat för det första kvartalet 2018 uppgick till 11 miljoner kronor. Det är på samma nivå som motsvarande period ifjol.

Man kan nästan lägga karbonpapper mellan det första kvartalet 2017 och motsvarande period 2018. EBITDA-resultatet på 11 miljoner är i stort sett detsamma, de totala kostnaderna likaså och det skiljer bara någon knapp miljon vad gäller de samlade intäkterna, som i år är något högre än ifjol.

- Att betalningsviljan för vår prisvinnande kvalitetsjournalistik är så stark är väldigt roligt, men också viktigt för framtiden, säger SvD:s publisher Fredric Karén.

Intäkterna online, alltså annons och upplaga sammanräknat, ökade med med 1 miljon kronor - från 40 till 41 miljoner, en uppgång med 2 procent.  De digitala annonsintäkterna har åter vänt upp och visar nu en tillväxt på 4 procent under det första kvartalet jämfört med motsvarande period 2017. Det är första gången SvD haft en positiv utveckling av de digitala annonsintäkterna sedan 2016.  

SvD har också lyckas hålla i sin prisstrategi när det gäller de digitala prenumerationerna och den den digitala prenumerationsbasen har ökat med 25 procent från mars 2017 till mars 2018. Vid kvartalets utgång hade SvD cirka 55 000 digitala prenumeranter.  

- Under det första kvartalet har vi fortsatt att investera i journalistik och det har resulterat i en rad avslöjanden och omtalade fördjupningar: åldersbedömningarna av ensamkommande flyktingar, Svenska Akademien och speciella valsatsningar, säger Fredric Karén.

Övriga intäkter minskar med 6 procent under årets första kvartal jämfört med ifjol, vilket främst förklaras av ett lägre presstöd.

Även på kostnadssidan ser det bra ut för SvD med fortsatt god kontroll och med totala kostnader som uppgår till 214 miljoner kronor, exakta samma nivå som Q1 2017.

Även printupplagan utvecklas positivt. Att papperstidningens tid inte är över visar inte minst den senaste räckviddsuppdateringen från Orvesto, där SvD:s räckvidd under den tredje tertialen landade på 358 000 läsare, vilket motsvarar en ökning med 45 000 läsare jämfört med ifjol.

Också de starka annonsintäkterna på print håller i sig. Den positiva trenden från Q4 2017 fortsätter när SvD tog stora marknadsandelar - från 18,4 procent till 19 procent. Annonsintäkterna minskade med endast 3 procent under Q1 2018 relativt 2017. Detta tapp ska sättas i relation till den prognos för första kvartalet 2018 som Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM) gjort och där SvD:s segment Storstad Morgonpress går ner hela 13 procent. SvD har alltså under första kvartalet 2018 tagit volymandelar inom annons print jämfört med Stockholmtidningarna och har nu samma marknadsandel som DN, 22 procent.

- Det är glädjande att vi visar tillväxt inom såväl digital prenumerationer som digital annonsering. Det är också roligt att vår papperstidning går starkt i både upplage- och annonsaffären, vilket ger nödvändiga tillskott i arbetet med att transformera varumärket, organisationen och affären, säger Fredric Karén.

Källa - 2018-05-03 07:53

Liknande nyheter

    Mest läst:
  1. Https://www.senastenyheterna.se/flyktingkrisen/hon-hittade-karleken-en-buske/
  2. Https://www.senastenyheterna.se/flyktingkrisen/mysteriet-med-harry-scheins-miljoner/
  3. Folkmordet i rwanda
  4. Ensamkommande gymnasiestudier
  5. Om det blir nyval
  6. Piska som i usa
  7. Efter gripandet på arlanda tvo men häktat
  8. Poeten mot fascismen
  9. Angela merkels efterträdare
  10. Flyktingkaravanen

Om flyktingkrisen

Den stora flyktingkrisen i EU där över 300.000 personer har flytt över medelhavet från krig i sina hemländer.
Twitter Facebook Google+