Ettårsdag för id kontroller i Öresundsregionen

Senaste nyheterna om flyktingkrisen

Ettårsdag för id kontroller i Öresundsregionen - "Sverige-perrongen" under flygplatsen i Köpenhamn var fylld med reportrar och fotografer när id-kontrollerna hade premiär den 4 januari 2016.

Klick, klick, klick.

Fotografer tog bilder på pendlare. Danska tågbolagets inhyrda vakter tog bilder på pendlarnas id-handlingar.

Snabbt visade det sig att id-kontroller, tillsammans med gränskontroller utförda av svensk polis på svensk mark, hade den effekt som regeringen ville uppnå. Antalet asylsökande i Sverige föll kraftigt.

- Min bild är att det i princip blev tvärstopp, just id-kontrollerna hade en omedelbar effekt på strömmen, säger poliskommunikatören Ewa-Gun Westford.

Med transportöransvaret tvingas trafikbolag, i det här fallet DSB, hindra dem som saknar giltiga id-handlingar att resa till svensk mark och i förlängningen kunna söka asyl i Sverige.

Totalt har DSB tagit emot 27 ärenden om saknad eller bristande identifikation för passagerare som nått Sverige. I ett fall har Transportstyrelsen utfärdat en sanktionsavgift på 10 000 kronor för saknat id, enligt DSB.

Id-kontrollanterna är alltid på plats på Kastrup. Men gränskontrollen är partiell, vilket betyder att det stundtals inte är kontroll vid Hyllie. För vissa tågpendlare kan det dröja flera dagar mellan visiteringarna, men det finns ändå alltid ett planerat stopp i körplanen på omkring tio minuter.

- Nätet är rätt grovmaskigt. Vi vet att det slinker emellan en del människor. I min värld ska ju kontrollerna vara hundraprocentiga, men det kan ju var så att folk lyckas ta sig över med falska id-handlingar. Jag kan inte förhärda mig och säga att det är helt vattentätt, säger Ewa-Gun Westford.

Måndagen den 30 januari blir pendlingsvardagen lite enklare. Då ska det gå att passera id-kontrollen utan att byta perrong och tåg. Men restiden på sträckan är fortsatt förlängd och densamma som i dag.

Förra året pratade flera ministrar om att det pågår samtal med danska ministerkollegor med ambitionen att förenkla situationen för resenärer. Redan i januari 2016 talades det om en dialog med danskarna.

- Det pågår fortfarande en diskussion mellan svenska och danska regeringen för att få till en lösning där man inte behöver stanna på Hyllie för gränskontroll utan lösa det på ett smidigare sätt. Det är lite komplicerat eftersom en svensk myndighet i så fall ska myndighetsutöva på dansk mark, säger infrastrukturminister Anna Johansson (S).

Statsministrarna i Danmark och Sverige förklarade under ett nordiskt ministermöte i Köpenhamn i november att de jobbar med frågan så hårt och snabbt de kan.

- Det är ingens vilja att göra det svårare för dem som reser mellan våra länder, sade statsminister Stefan Löfven (S) på TT:s fråga om hur lång tid länderna behöver för att få till en smidigare lösning.

Länsstyrelsen i Skåne har utvärderat effekterna av id- och gränskontroller och konstaterar bland annat att de slår hårdast mot människor som reser med tåg över bron och att den dansk-svenska arbetsmarknaden drabbas.

- Jag önskar mig en större smidighet. Det är ju en stor osäkerhet i tid för många pendlare, som berättar att de aldrig vet hur lång tid det tar att komma fram, säger landshövdingen Anneli Hulthén till TT.

Infrastrukturministern inser att den gränsöverskridande arbetspendlingen försvåras. Men den positiva effekten av id-kontrollerna har varit så pass viktig att det övervägt i besluten om att fortsätta med kontrollerna, resonerar Anna Johansson.

- Men det är klart att det är en icke önskvärd bieffekt, säger hon och förklarar att id-kontrollen är nödvändig tills det görs en bedömning att det inte längre finns någon fara för ordning och säkerhet.

- Systemen är fortfarande hårt ansträngda.

Id-kontrollerna på Köpenhamns flygplats Kastrup innebär en kränkning, hävdar 565 Öresundspendlare. I höstas krävde de ersättning i en gemensam ansökan till justitiekanslern (JK). Det är rätten till fri rörlighet och rätten att bli insläppt i sitt eget land som kränks, argumenterade pendlarnas juridiska ombud Finn Madsen.

Kravet är 30 000 kronor var i kränkningsersättning. En tredjedel av pendlarna kräver också skadestånd för att de tvingats flytta till Danmark, tvingats köpa bil eller tvingats säga upp sig från jobb i Danmark.

Initiativet till den ansökan som lämnats in till JK har tagits av Sydsvenska Handelskammaren.

JK har ännu inte tagit något beslut.

Källa - 2017-01-04 06:31

Liknande nyheter

    Mest läst:
  1. Https://www.senastenyheterna.se/flyktingkrisen/hon-hittade-karleken-en-buske/
  2. Https://www.senastenyheterna.se/flyktingkrisen/mysteriet-med-harry-scheins-miljoner/
  3. Folkmordet i rwanda
  4. Ensamkommande gymnasiestudier
  5. Om det blir nyval
  6. Piska som i usa
  7. Efter gripandet på arlanda tvo men häktat
  8. Poeten mot fascismen
  9. Angela merkels efterträdare
  10. Flyktingkaravanen

Om flyktingkrisen

Den stora flyktingkrisen i EU där över 300.000 personer har flytt över medelhavet från krig i sina hemländer.
Twitter Facebook Google+