SvD prisas för sin Gula Båtarna kampanj

Senaste nyheterna om flyktingkrisen

SvD prisas för sin Gula Båtarna kampanj - Schibsteds och SvD har vunnit pris för kampanjen Gula Båtarna, ​​där insamlade pengar gick till ​Sjöräddningssällskapets insats för att ​att rädda liv i Medelhavet​. ​ Priset delas ut i den internationella medietävlingen Inma global awards.

- Jag är så glad för erkännandet och det är många medarbetare som har gjort sig förtjänt av det här priset, säger Magnus Ringman, Schibsteds projektledare på SvD för Gula Båtarna.

I över ett halvår räddade Schibsteds och Sjöräddningssällskapets projekt Gula båtarna människors liv på Egeiska havet.

Dygnet runt har besättningarna på Samos, bestående av frivilliga från svenska Sjöräddningssällskapet, varit redo att ge sig ut på Egeiska havet.
Nästan 2000 människor räddades tack vare de pengar som kunde samlas in med kampanjen, fram till april när projektet lämnades över till den grekiska sjöräddningen.

Nu får SvD, tillsammans med Schibsted Sverige och Aftonbladet, pris för kampanjen Gula Båtarna i den internationella tävlingen Inma Global awards (International news media association), som medieorganisationen Inma ligger bakom.

Det är i klassen "best brand awareness campaign" som bidraget varit med.

- Priset är ett kvitto på hur väl den här kampanjen har lyckats, för Sjöräddningssällskapet och för Schibsted Sverige, SvD och Aftonbladet. Men det viktigaste kvittot på framgång är förstås de nära 2 000 människor som räddades på Egeiska havet av sjöräddarna. Många av dem hade sannolikt inte varit i livet utan den här insatsen, säger Niklas Kierkegaard, SvD:s administrativa redaktionschef och projektansvarig på SvD för Gula Båtarna.

Både SvD och Aftonbladet har haft reportrar med under flera räddningsinsatser runt ön Samos.

- Redaktionellt har SvD visat att det går att kombinera en objektiv rapportering med känsla och engagemang bland medarbetarna. De reportrar och fotografer som deltagit i räddningsarbetet har inte bara rapporterat om de dramatiska händelserna på havet och i flyktinglägren på Samos. De har också bokstavligen lyft människor ur havet och räddat liv. Det är vi alla på SvD oerhört stolta över.

Övriga finalister i tävlingsklassen var norska VG och The Wall Street Journal. Finalisterna i de sammanlagt 20 klasserna har utsetts av en jury med 41 medieexperter från 19 olika länder. Totalt inkom 699 bidrag from 264 medieföretag i 40 länder.

Källa - 2016-05-24 22:07

Liknande nyheter

    Mest läst:
  1. Https://www.senastenyheterna.se/flyktingkrisen/hon-hittade-karleken-en-buske/
  2. Https://www.senastenyheterna.se/flyktingkrisen/mysteriet-med-harry-scheins-miljoner/
  3. Folkmordet i rwanda
  4. Ensamkommande gymnasiestudier
  5. Om det blir nyval
  6. Piska som i usa
  7. Efter gripandet på arlanda tvo men häktat
  8. Poeten mot fascismen
  9. Angela merkels efterträdare
  10. Flyktingkaravanen

Om flyktingkrisen

Den stora flyktingkrisen i EU där över 300.000 personer har flytt över medelhavet från krig i sina hemländer.
Twitter Facebook Google+